حجم واردات گاز از ترکمنستان افزایش می‌یابد

شانا _ گروه گاز: مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: بر اساس توافق بین ایران و ترکمنستان از 29 آذر امسال ( 20 دسامبر) حجم گاز وارداتی از ترکمنستان افزایش خواهد یافت.

سیدرضا کسایی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: تا 6 ماه آینده میزان واردات به سقف 14 میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد.

وی گفت: قیمت جدید گاز وارداتی از ترکمنستان بر اساس فرمولی وابسته به فرآورده‌های نفتی شامل قیمت نفت گاز، نفت کوره کم سولفور و پرسولفور، تعیین شده است.

به گزارش شانا، پیشینه خرید گاز ایران از ترکمنستان به سال 1374بر می‌گردد، زمانی که به مدت 25سال میان دو کشور قرارداد امضا و ترکمنستان متعهد شد صدور گاز به ایران را با قیمت ثابت و به تدریج تا سقف سالانه 8 میلیارد متر مکعب افزایش دهد. در سال 2007 میلادی هم متعهد شد سالانه 14 میلیارد متر مکعب گاز به ایران تحویل دهد.

این حجم صدور گاز با ساخت خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ایران موسوم به "کربجه – کردکوی" به طول 200 کیلومتر محقق شد؛ خط لوله ای که شرکت ایرانی ملی مهندسی و ساختمان نفت آن را با صرف هزینه ای افزون بر 195میلیون دلار ساخت.

بر اساس قرارداد ایران و ترکمنستان، کربچه به عنوان نقطه آغاز طرح در خاک ترکمنستان و کردکوی نیز به عنوان نقطه تحویل گاز در خاک ایران مشخص شد؛ به این ترتیب واردات گاز ایران از ترکمنستان از سال 1376 آغاز شد و به تدریج تا سال 1379 به 3/3 میلیارد مترمکعب و در سال های اخیر به بیش از شش میلیارد مترمکعب در سال رسید.

آغاز مذاکره با آذربایجان

سید رضا کسایی زاده درباره تاریخ شروع مذاکرات با آذربایجان برای افزایش واردات گاز از این کشور گفت: «به زودی این مذاکرات آغاز خواهد شد.»

آذربایجان گاز خود را به صورت سوآپ به جمهوری اسلامی ایران صادر می کند. ایران هم در ازای دریافت گاز آذربایجان، گاز مورد نیاز جمهوری خودمختار نخجوان را تامین می‌کند.

به گزارش شانا، محمدباقر بهرامی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز چندی پیش از توافق تهران- باکو برای خرید سالانه پنج میلیارد متر مکعب گاز از جمهوری آذربایجان خبر داده و گفته بود در باره این توافق در سفر زود هنگام "المر محمدیروف" وزیر امور خارجه آذربایجان به تهران مذاکره خواهد شد.

آذربایجان یکی از کشورهای بزرگ دارنده ذخایر گازی در حوزه دریای خزر و ذخایر گازی اثبات شده آن تا اول ژانویه 2009 (یکم بهمن 1387) 2/1 تریلیون متر مکعب بوده است.

میدان شاه‌دنیز این کشور با ذخایر گازی به میزان 15 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی واقع در دریای خزر یکی از میدان‌های بزرگ کشف شده در دهه‌‌های اخیر است.

ناطق علی اف، وزیر انرژی آذربایجان اعلام کرده است ایران خواستار خرید کل گاز موجود در میدان گازی شاه دنیز بوده و پیشنهاد خود را در این زمینه مطرح کرده است.

کد خبر 147190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =