رئیس جمهوری و وزیر نفت به عشق آباد می روند

شانا _ دولت: رئیس جمهوری کشورمان برای دیدار و مذاکره با مقام های بلندپایه سیاسی و اقتصادی، امضای چند سند جدید همکاری و افتتاح خط لوله دوم انتقال گاز ترکمنستان به ایران از فردا به دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان سفر می‌کند.

به گزارش شانا، دکتر مسعود میرکاظمی، وزیر نفت کشورمان نیز در این سفر رئیس جمهوری را همراهی می کند.

بر این اساس دکتر محمود احمدی‌نژاد فردا صبح (دوشنبه 14 دی) در ابتدا به تاجیکستان سفر می‌کند و روز پس از آن به ترکمنستان عزیمت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی اصغر شعردوست، سفیر کشورمان در تاجیکستان، دیدار زودهنگام احمدی‌نژاد از این کشور را آغاز فصل تازه در توسعه مناسبات دوجانبه و امکانی برای بحث و بررسی ابعاد جدید روابط دو کشور برشمرد.

وی افزود: دیدار و مذاکره با مقام های بلندپایه سیاسی و اقتصادی، امضای چند سند جدید همکاری در عرصه‌های مختلف و بازدید از پروژه‌هایی که با سرمایه و مساعدت ایران در تاجیکستان در حال احداث است، از بخش‌های اصلی برنامه این سفر اعلام شده است.

همچنین محمدرضا فرقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان این که دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور روزهای 15 و 16 دی ماه به دعوت رسمی رئیس جمهوری ترکمنستان به این کشور سفر می کند، اظهارداشت: در این سفر علاوه بر دیدارهای دو جانبه، هیئت های اقتصادی دو کشور چند سند همکاری امضا خواهند کرد.

وی با بیان این که سفر رئیس جمهوری به ترکمنستان در پاسخ به سفر سال گذشته رئیس جمهوری ترکمنستان به تهران انجام می شود، تصریح کرد: در این سفر با حضور روسای جمهوری ایران و ترکمنستان خط لوله دوم انتقال گاز ترکمنستان به ایران افتتاح می شود که با شروع عملیات انتقال گاز حجم گاز وارداتی ایران از ترکمنستان به 14 میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید.

سفیر ایران در ترکمنستان با بیان این که هیئت های ایران و ترکمنستان در طول سفر رئیس جمهوری به عشق آباد سندهای متعددی برای افزایش همکاری ها امضا خواهند کرد، تصریح کرد: رئیس جمهوری در این سفر با ایرانیان مقیم ترکمنستان اعم از تجار، بازرگانان، شرکت های اقتصادی و صنعتی فعال نیز دیدار خواهد کرد.

حضور در مراسم ضیافت شام رئیس جمهوری ترکمنستان که به افتخار هیئت ایرانی تدارک دیده شده، از دیگر برنامه‌های رئیس جمهوری در این سفر دو روزه است.

فرقانی در باره دیگر محورهای سفر رئیس جمهوری به ترکمنستان اظهار داشت: خط آهن اترک-گرگان با ارزش 650 میلیون دلار از سوی شرکت های ایرانی در ترکمنستان احداث می شود که عملیات این پروژه با حضور رئیس جمهوری آغاز خواهد شد.

سفیر ایران در عشق آباد افزود: مسیر ریلی اترک-تجن دومین خط اتصال ریلی ایران به کشور های آسیای مرکزی است و یکی از بزرگ ترین پروژه های شرکت های ایرانی در خارج از کشور قلمداد می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، در این سفر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز دکتر مسعود میرکاظمی را همراهی می کند.

کد خبر 150655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =