شانا _ گروه پالایش و پخش: طرح کهاب با هدف جلوگیری از تبخیر بنزین به هوا و بازیافت بخارهای آن در 44 جایگاه و فروشندگی سوخت منطقه سیستان و بلوچستان اجرا شد.

به گزارش شانا، سال 85 سازمان حفاظت محیط زیست لایحه ای در زمینه کاهش آلودگی های محیط زیست ناشی از بخارهای بنزین به هیئت دولت پیشنهاد کرد که در قالب آن تکلیف هایی برای وزارت نفت مشخص شده بود.

بر این اساس در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران کمیته ای تشکیل شد تا طرح پیشنهادی جدید به نام کهاب (هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) را تنظیم کند.

کاهش و بازیافت ترکیبات آلی فرار (VOC) و آلاینده های خروجی از لوله های تخلیه (VENT) مخازن زیرزمینی ذخیره فرآورده های نفتی در جایگاه های عرضه سوخت، جمع آوری و بازیافت بخارهای بنزین از سقف مخازن ذخیره سازی فرآورده، محوطه تخلیه و بارگیری در انبارها و تاسیسات شرکت ملی پخش، از مزیت های اجرای طرح کهاب است.

این طرح با هدف صرفه جویی، بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی، کاهش آلاینده های ناشی از تبخیر بنزین، جلوگیری از هدرروی این فرآورده قرار است در همه جایگاه های بنزین، نفتکش ها و انبارهای نفت کشور اجرا شود.

به گفته مهندس فرید عامری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، با اجرای طرح کهاب در جایگاه های عرضه و نقاط مختلف بارگیری و انتقال سوخت، از تبخیر سالانه 110 میلیون لیتر بنزین جلوگیری و 52 میلیارد تومان صرفه جویی عاید کشور خواهد شد.

ایران یکی از کشورهای پیشرو منطقه در اجرای طرح جمع آوری و بازیافت بخارهای بنزین است و تا کنون کشورهای صنعتی دنیا از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن، فرانسه و اتریش روی این طرح کار کرده اند، اما با توجه به این که در کشور ما بخش دولتی تولید و توزیع بنزین را به عهده دارد، ساختار جمع آوری و بازیافت بخار آن با این کشورها متفاوت است.

کد خبر 152413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =