نیاز صنعت نفت به 223 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برنامه پنجم توسعه

شانا _ گروه نفت: صنعت نفت در کل برنامه پنجم توسعه کشور به بیش از 223 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، صبح امروز (دوشنبه 24 خرداد) در سومین نشست دوره تکمیلی آشنایی خبرنگاران با مبانی و کلیات صنعت نفت، گفت: در طول برنامه چهارم تنها 56 درصد اهداف صنعت به لحاظ سرمایه‌گذاری تامین شد؛ از این رو در برنامه پنجم متحمل فشارهای بیشتری در این بخش هستیم.

مسعود هاشمیان کل سرمایه‌گذاری انجام شده سال 88 را در صنعت 9/25 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در سال جاری برای تحقق اهداف تعیین شده تنها در شرکت ملی نفت ایران رقم سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سال 88، چهار برابر می‌شود.

وی افزایش مصرف انرژی در جهان را ناشی از توسعه و رشد اقتصادی کشورها دانست و تصریح کرد: رشد اقتصادی دنیا در سال‌های 2015 تا 2030 به 3/3 درصد می‌رسد؛ از این‌رو پیش‌بینی شده که تقاضای امروز نفت خام از 85 میلیون بشکه در روز به روزانه 115 تا 118 میلیون بشکه در آینده افزایش پیدا کند.

هاشمیان ادامه داد: این افزایش مصرف تا سال 2030 میلادی سرمایه‌گذاری 4 تریلیون دلاری را در بخش بالادستی نفت و 5/2 تریلیون دلاری را در بخش بالادستی گاز طلب می‌کند.

بحران اقتصادی چند پروژه نفتی در دنیا را متوقف کرده است

قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی با اشاره به اثرهای بحران مالی جهان بر امنیت انرژی اظهار داشت: کاهش اعتبار به دلیل بروز مشکل برای تامین اعتبار طرح‌ها و کاهش سود به واسطه سقوط قیمت نفت و سایر حامل‌های انرژی؛ کاهش تقاضا، ‌انگیزه تولیدکننده و در نتیجه کاهش ظرفیت‌های تولید را در پی داشته است.

وی ادامه داد: از این ‌رو شاهد توقف چند پروژه بزرگ بالادستی و پایین‌دستی در کشورهای مختلف جهان هستیم؛ برای مثال توقف 20 پروژه بزرگ بالادستی با ظرفیتی نزدیک به 2 میلیون بشکه که زیان ناشی از تاخیر آنها 170 میلیارد دلار برآورد شده است.

هاشمیان افزود: موسسه های بین‌المللی زیادی از جمله UNECE مطالعاتی را به منظور یافتن راه‌ حل کاهش این اثرها انجام داده‌اند که یکی از آنها سناریوی تلفیقی ریسک‌های اقتصادی، ژئوپولیتیک و فیزیکی است.

وی تصریح کرد: در هر حال با توجه به رشد اقتصادی پیش بینی شده، انتظار می‌رود افزایش تقاضا برای انرژی در جهان رشد یابد؛ از این‌رو باید برای حفظ بازار، سرمایه‌گذاری مناسب و بهنگام انجام شود.

کد خبر 154603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =