دور جدید مذاکرات نفتی ایران و ترکمنستان در تهران آغاز می‌شود

شانا _‌ گروه نفت: وزیر نفت کشورمان تا ساعتی دیگر با هیئتی عالیرتبه از کشور ترکمنستان دیدار و در باره توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه نفت و گاز گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، در دیدار امروز (شنبه دوم مرداد) دکتر سیدمسعود میرکاظمی با رشید مردوف،‌ وزیر امور خارجه،‌ بایرام گلدی ندیروف،‌ کفیل وزارت نفت ترکمنستان و جمعی از مدیران شرکت‌های فعال دولتی و خصوصی این کشور در بخش نفت،‌ گاز و پالایش گفت‌وگو خواهد کرد.

دکتر حسین نقره‌کار شیرازی،‌ معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی و جواد اوجی،‌ معاون وزیر نفت در امور گاز، علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، علی اصغر عرشی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و غلامرضا منوچهری،‌ مدیرعامل شرکت پتروپارس، دکتر میرکاظمی را در این جلسه همراهی می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود محور مذاکره‌های دو طرف ضمن توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه انرژی، بررسی راه‌های تجارت مشترک گاز در منطقه و جهان نیز باشد.

همکاری‌های ایران و ترکمنستان در صنعت نفت به ویژه در بخش گاز، جایگاه ایران را در ترانزیت انرژی ارتقا می‌بخشد. ترکمنستان با عقد قرارداد با ایران ضمن فروش گاز خود، می‌تواند از توانمندی‌های ایران برای صدور این محصول استراتژیک به آسیا و اروپا بهره‌مند شود.

ایران و ترکمنستان با حدود 1260 کیلومتر مرز آبی و زمینی مشترک، روابط راهبردی مناسبی در همه عرصه‌ها به ویژه اقتصاد و انرژی دارند و این روند در راستای تعمیق روابط سال به سال دو کشور رو به گسترش است.

ایران مهم‌ترین مسیر برای سوآپ و ترانزیت نفت و گاز ترکمنستان به سایر نقاط جهان بوده و در عین حال یکی از خریداران اصلی نفت و گاز این کشور است.

جمهوری ترکمنستان با مساحت 488 هزار و 100 کیلومتر مربع، در شمال شرق ایران واقع شده است؛ ترکمنستان از جمله کشورهای آسیای میانه با منابع عظیم هیدروکربوری به ویژه ذخایر گازی است.

این کشور در فهرست چهار کشور بزرگ تولید کننده گاز طبیعی و چهار کشور تولید کننده نفت در شوروی پیشین قرار دارد.  

بر پایه این گزارش،‌ دی ماه سال گذشته، فاز نخست خط لوله دوم واردات گاز ترکمنستان با حضور رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان به طور رسمی افتتاح شد؛ ‌این خط انتقال گاز با ظرفیت انتقال روزانه 45 میلیون مترمکعب گاز در دو فاز اجرا می‌شود.

با راه‌اندازی این خط انتقال، ظرفیت صدور گاز ترکمنستان به ایران از هشت میلیارد مترمکعب در سال به 14 میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

خط لوله جدید بیش از 35 کیلومتر طول دارد و گاز ترکمنستان را از طریق دولت آباد سرخس و خانگیران به خاک ایران منتقل می‌کند؛ دو طرف توافق کرده‌اند که در سال جاری، 14 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به وسیله خط لوله نخست و خط لوله جدید به ایران صادر شود و این میزان در آینده به 20 میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد.

کد خبر 155715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =