سوآپ نفت خام حوزه خزر به روزانه 50 هزار بشکه رسید

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: حدود یک ماه است که سوآپ نفت چهار کشور حاشیه خزر از جمله ترکمنستان با ایران آغاز شده و روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت از این کشورها سوآپ می‌شود.

غلامرضا غریبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، موضوع تمایل نداشتن کشورهای آسیای میانه برای سوآپ نفت با ایران را تایید نکرد و افزود: عملیات سوآپ از ماه گذشته آغاز شده و پیش بینی می شود حجم آن در آینده افزایش یابد.

به گزارش شانا، احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش از این در باره از سر گیری سوآپ نفت کشورهای حوزه دریای خزر گفته بود: در اواخر مسئولیت وزیر سابق نفت مذاکرات با چند کشور برای سوآپ نفت ادامه داشت و پس از آنکه آنها خواسته های ایران را تامین کردند سوآپ نفت از سر گرفته شد.

قلعه بانی اظهار کرده بود: یکی از شرکت های عرضه کننده روزانه 50 تا 70 هزار بشکه نفت خام به طور منظم سوآپ خواهد کرد و مذاکره با شرکت های دیگر نیز در حال انجام است.

همچنین علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در زمینه سوآپ نفت خام خزر تصریح کرده بود: از شرکت ملی نفت ایران خواسته ایم برای حدود 100 هزار بشکه نفت خام خوراک مورد نیاز پالایشگاه های تبریز و شهید تندگویان تهران از طریق سوآپ از کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر اقدام کند.

تمایل شرکت های داخلی و خارجی برای ساخت پایانه استراتژیک جاسک

غلامرضا غریبی همچنین درباره آخرین وضعیت پایانه نفتی جاسک گفت: با توجه به این که پروژه جاسک یک پروژه ملی است، شرکت پایانه ها به تنهایی نمی تواند برای انتخاب پیمانکار تصمیم گیری کند بلکه انتخاب پیمانکار برای ساخت پایانه نفتی جاسک در سطح وزارت نفت و احتمالا هیئت دولت انجام می شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از پایان مطالعات مفهومی و مقدماتی پروژه احداث پایانه نفتی جاسک خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه افزون بر دور زدن تنگه هرمز، ظرفیت صادرات در پایانه‌های نفتی خلیج فارس افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مذاکرات متعددی با پیمانکاران داخلی و خارجی انجام شده، اما هنوز پیمانکار منتخب به ما معرفی نشده است.

غریبی در باره حضور قرارگاه خاتم الانبیا برای ساخت پایانه نفتی جاسک گفت: قرارگاه خاتم الانبیا نیز به عنوان یک پیمانکار مورد ارزیابی قرار می گیرد و علاوه بر پیمانکاران داخلی چند شرکت خارجی نیز متقاضی حضور در این پروژه هستند.

مدیرعامل پایانه های نفتی ایران تاکید کرد: در مرحله نخست مقدمات حضور چند شرکت خارجی نیز  فراهم شده و قرار است در قالب کنسرسیوم با پیمانکاران داخلی در این پروژه حضور داشته باشند و بخشی از مطالعات و تامین قطعات خارجی این پروژه را به عهده بگیرند.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه کار بزرگی است و با تکمیل مراحل ساخت این پایانه، افزون بر دور زدن تنگه هرمز، ظرفیت صادرات در پایانه‌های نفتی خلیج فارس افزایش خواهد یافت.

ساخت چهار مخزن ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه نفتی جزیره خارگ

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از ساخت چهار مخزن جدید ذخیره‌سازی نفت خام به ظرفیت چهار میلیون بشکه در پایانه نفتی جزیره خارگ خبر داد و تصریح کرد: با ساخت این مخازن جدید نفتی، ظرفیت ساخت برای ایجاد مخازن جدید نفت خام در پایانه نفتی خارگ تکمیل می‌شود.

وی درباره مشکل تامین تضمین های مالی از سوی بانک‌ها گفت: هم اکنون بانک‌هایی همانند صادرات، ملی، تجارت و سپه حاضرند در این زمینه با ما همکاری کنند.

غریبی گفت: نخستین پایانه نفتی خصوصی ایران در خلیج فارس با ۲۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی نفت ساخته خواهد شد.

 

کد خبر 175878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =