عرضه گازوییل در استان سیستان و بلوچستان منطقه ای می شود

شانا _ گروه پالایش و پخش: مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی چابهار از عرضه منطقه ای گازوییل در استان سیستان و بلوچستان با هدف عرضه منطقی این فرآورده در آینده نزدیک خبر داد.

دادخدا اعتصامی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: طرح منطقه ای کردن عرضه گازوییل (نفت گاز) در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قرار دارد، ضمن آن که این طرح در نشست مشترک با مقام های استان، بررسی و با موافقت مسئولان سیاسی در استان اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: برای اجرایی شدن این طرح مقرر شد مدیران مناطق شرکت ملی پخش در هر استان با مسئولان سیاسی استان مذاکره و با موافقت آنان طرح را در منطقه خود اجرایی کنند.

اعتصامی تصریح کرد: پیش بینی می شود با موافقت مسئولان سیاسی استان سیستان و بلوچستان تا پایان ماه جاری، نتیجه مذاکراه ها به شرکت ملی پخش اعلام و زمینه اجرای طرح منطقه ای کردن نفت گاز در استان سیستان و بلوچستان فراهم شود.

جمع آوری بارنامه کامیون های سیستان و بلوچستان برای دریافت سوخت

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی چابهار با بیان این که هم اکنون تحویل سوخت در بخش حمل و نقل جاده ای در استان سیستان و بلوچستان با استفاده از بارنامه انجام می شود، گفت: به تازگی نرم افزاری تهیه و در یکی از جایگاه های این منطقه اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در این روش، کارت هوشمند دارنده کامیون با کارت سوخت او لینک می شود و بر اساس مسیری که خودرو باید طی کند، مقدار مشخصی سوخت برای آنها تعریف می شود، ضمن آن که با اجرای این روش، بارنامه کامیون های جمع آوری و مشکلاتی که رانندگان در این زمینه داشتند، برطرف خواهد شد.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی چابهار یادآور شد: با اجرایی شدن این طرح تا پایان دی ماه امسال، بارنامه کامیون ها برای دریافت سوخت در منطقه چابهار جمع آوری می شود و مصرف نفت گاز به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

اعتصامی تصریح کرد: با عرضه نفت گاز به خودروها بر اساس مسافت، میزان کیلومتر راهی که کامیون باید بپیماید و سوخت مورد نیاز آنها به صورت استاندارد اعلام می شود، برای مثال در صورتی که قرار باشد کامیون 300 کیلومتر مسافت را بپیماید، بر اساس استاندارد مصرف سوخت تعریف شده برای خودرو و میزان مسافت سوخت به آنها تحویل داده می شود.

انتقال بیش از یک میلیارد لیتر سوخت به چابهار با استفاده از کشتی

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی چابهار با بیان این که فرآورده های نفتی مورد نیاز این منطقه به وسیله کشتی از منطقه لاوان و بخشی نیز از ماهشهر به این منطقه منتقل می شود، افزود: در 9 ماه نخست امسال یک میلیارد لیتر نفت گاز و 200 میلیون لیتر بنزین بوسیله 39 فروند کشتی وارد منطقه چابهار شد.

اعتصامی دریافت سوخت با کشتی را یکی از مزیت های مهم این استان است برشمرد و گفت: برای انتقال یک میلیارد و 200 میلیون لیتر فرآورده از مسیر جاده ای، به 42 هزار نفتکش جاده پیما با هزینه حدود 380 میلیارد ریال نیاز بود؛ این در حالی است که هزینه حمل این میزان فرآورده با استفاده از کشتی 154 میلیارد ریال برآورد شد و این یعنی صرفه جویی 226 میلیارد ریالی در حمل سوخت.

وی افزایش ذخیره سازی سوخت، اتصال خط لوله از انبار نفت به نیروگاه چابهار و راه اندازی مرکز بانکرینگ با هدف تامین سوخت کشتی های عبوری را از اهداف مهم شرکت پخش منطقه چابهار اعلام کرد.

ساخت 8 جایگاه عرضه سوخت در چابهار

اعتصامی از ساخت سه جایگاه جدید عرضه سی ان جی و پنج جایگاه عرضه فرآورده های نفتی در منطقه چابهار خبر داد و افزود: ساخت جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی با 70 درصد پیشرفت و ساخت جایگاه های عرضه سی ان جی با 30 درصد پیشرفت هم اکنون در حال انجام است که با بهره برداری از این جایگاه ها نیاز منطقه به جایگاه عرضه فرآورده تکمیل می شود و دیگر نیازی به احداث جایگاه به جز سی ان جی در جنوب استان نداریم.

به گفته وی، هم اکنون 35 باب مجاری عرضه و 129 فروشندگی روستایی در منطقه چابهار فعال است.

کاهش مصرف چهار فرآورده نفتی اصلی در چابهار

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی چابهار از توزیع و مصرف 200 میلیون لیتر بنزین از ابتدای امسال تا آذرماه در استان چابهار خبر داد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پنج درصدی مصرف سوخت را نشان می دهد که نبود جایگاه سی ان جی و اختصاص بنزین یارانه ای به بخش صیادی همزمان با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، از مهم ترین عوامل موثر بر افزایش مصرف بنزین نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در این منطقه است.

اعتصامی گفت: در 9 ماه نخست امسال چهارمیلیون لیتر نفت سفید، 865 میلیون لیتر نفت گاز، 340 میلیون لیتر نفت کوره، 36 هزار تن گازمایع در 6 شهرستان جنوب استان سیستان و بلوچستان توزیع شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته و پیش از هدفمندی یارانه ها به ترتیب کاهش مصرف 30 درصدی نفت سفید، 11 درصدی نفت گاز، 43 درصدی نفت کوره و 13 درصدی گازمایع را نشان می دهد.

وی با بیان این که استان سیستان و بلوچستان به شبکه گاز شهری متصل شده است، گفت: بیشتر خانوارها در استان برای گرمایش از سوخت نفت سفید استفاده می کنند، ضمن آن که در جنوب استان 216 خانوار شهری- روستایی وجود دارد که تا کنون برای دریافت 192 هزار کالابرگ ثبت نام شده است و 146 هزار نفر کالابرگ خود را دریافت کرده اند و این کالابرگ ها به وسیله 129 فروشندگی در سطح استان توزیع می شود.

به گفته او با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه چابهار، سالانه 25 میلیون لیتر نفت سفید در این استان مصرف می شود.

اعتصامی از کاهش 13 درصدی مصرف گازمایع در منطقه چابهار در 9 ماه نخست امسال در قیاس با دوره مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: در این دوره زمانی 36 هزار تن گازمایع در جنوب استان سیستان و بلوچستان به وسیله چهار باب تاسیسات و 14 نمایندگی توزیع شد.

پروژه های در دست اجرای شرکت پخش چابهار

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی چابهار تصریح کرد: تعمیر و نگهداری خطوط لوله اسکله تا نیمه اول سال آینده، آسفالت جاده تردد نفتکش های متصل به انبار نفت، افزایش باندوال انبار نفت متناسب با اصول پدافند غیرعامل و ساخت سالن ورزشی (با هزینه سه میلیارد ریال) از جمله پروژه های در دست اجرای شرکت پخش منطقه چابهار است.

اعتصامی ادامه داد: پروژه جمع آوری آب های سطحی، بهینه سازی انبار نفت،رنگ آمیزی مخازن نیز (با هزینه 10 میلیارد ریال) در دست اجراست که نیمه نخست سال آینده به پایان می رسد.

انتقال روزانه بیش از سه میلیون لیتر سوخت مایع به چهار نیروگاه در جنوب شرق کشور

اعتصامی با بیان این که سوخت مایع مورد نیازچهار واحد نیروگاهی در جنوب استان سیستان و بلوچستان از انبار نفت چابهار تامین می شود، افزود: روزانه به صورت میانگین دو میلیون لیتر نفت گاز و یک میلیون و 200 هزار لیتر نفت کوره به نیروگاه های کنارک، چابهار، دیزل ایرانشهر و بخار ایرانشهر تحویل داده می شود و این نیروگاه ها به شبکه سراسری گاز متصل نیستند.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار، تامین سوخت 6 شهرستان چابهار با جمعیتی حدود یک میلیون و 30 هزار و نفر را به عهده دارد و 40 درصد جمعیت استان را پوشش می دهد.

این شرکت با استفاده از 35 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی، 129 فروشندگی روستایی، یک جایگاه ساحلی با هدف تامین سوخت لنج ها و قایق های صیادی، 300 دستگاه نفتکش در منطقه چابهار، سوخت 49 درصد از مساحت استان سیستان و بلوچستان را تامین می کند.

کد خبر 183140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =