ایران خواستار تامین امنیت عرضه و تقاضای انرژی در جهان است

شانا _ گروه نفت: نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: ایران خواستار پیوند منطقی میان ذخایر، سرمایه، فناوری و دسترسی بدون مانع سیاسی به بازارهای جهانی برای تامین امنیت عرضه انرژی، تقاضا و توسعه پایدار شده است.

محمدعلی خطیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا درباره حضور وزیر نفت کشورمان در سیزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) که هفته گذشته در کویت برگزار شد، اظهار داشت: مهندس قاسمی با اشاره به سابقه بیش از یکصد سال صنعت نفت در ایران گفت که ایران هیچگاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است درحالی که برخی از دیگر کشورهای عمده مصرف کننده همواره از آن به عنوان یک مولفه اساسی در راهبرد نظامی، امنیتی و اقتصادی استفاده کرده اند.

وی افزود: مهندس قاسمی همچنین موضوع تولید، انتقال و مصرف نفت و گاز را گره خورده با امنیت جهانی دانسته و حفظ امنیت انرژی را در گرو همکاری بیشتر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، عملکرد کارآمد بازار، جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و ایجاد رابطه شفاف و با ثبات بین طرف های ذینفع عنوان کرده است.

خطیبی وجود منابع کافی و ایجاد ظرفیت تولید قابل اتکا، برنامه ریزی در جهت بهره برداری بلند مدت و مسئولانه از منابع انرژی، تقاضای قابل پیش بینی برای تولیدکنندگان و امنیت عرضه انرژی برای مصرف کنندگان، قانونمند کردن فعالیت بورس بازان در بازارهای بورس مهم بین المللی را از جمله محورهای اصلی سخنان وزیر نفت کشورمان در این اجلاس اعلام کرد.

وی تصریح کرد: مهندس قاسمی فراهم کردن امکان سرمایه گذاری در صنایع بالادست و پایین دست و دسترسی بدون موانع سیاسی به بازارهای سرمایه، تکنولوژی، و تجهیزات مربوطه، عدم دخالت مصرف کنندگان در بازار با استفاده از ابزار ذخیره سازی و نظایر آن، تلاش در جهت ایجاد تعادل در بازار با تامین به موقع عرضه مورد نیاز، عدم دخالت در بخش تقاضا و عدم تحمیل مالیات های سنگین به مصرف کنندگان نهایی را نیز از جمله عوامل عنوان موثر در جهت کاهش نوسانات و برقراری ثبات در بازار اعلام کرد.

وی افزود: مهندس قاسمی در این اجلاس اظهار داشت که تولیدکنندگان متعهد به تامین عرضه کافی و خواهان دستیابی به ثبات بازار هستند و از این رو باید روابط مالی در بورس های نفتی شفافیت بازار و سرمایه گذاری کافی در بخش های بالادست و پایین دست نیز ثبات بازار را در پی داشته باشد.

نماینده ایران در اوپک گفت: وزیر نفت کشورمان در ابتدای اجلاس به عنوان نخستین سخنران پرسش هایی را مطرح کرد، از جمله اینکه آیا بعد از دو دهه گفت و گو، سیاست های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از حالت رویارویی بیرون آمده است؟ آیا نگرانی های یک جانبه نگر بازار انرژی از بین رفته است؟ آیا فشارهای مختلف بر تولیدکنندگان از جمله فشارهای سیاسی از بین رفته است؟

به گفته خطیبی وزیر نفت کشورمان در حاشیه این اجلاس ملاقات های دو جانبه ای با وزرای کشورهای مختلف داشته است و درباره گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی درباره کاهش صادارت یک میلیون بشکه ای ایران به دلیل تحریم اروپا و کاهش خرید آسیا، با رد این موضوع  تاکید کرده است که شرایط تولید و صادرات نفت ایران عادی و در سطح توافق با اوپک است.

به گزارش شانا، پنجمین مجمع تجاری و سیزدهمین اجلاس وزارتی مجمع جهانی انرژی (IEF) در روزهای 13 و 14 مارس در کویت برگزار شد. در این اجلاس وزرای مجمع جهانی انرژی 73 کشور در سطح وزیر و روسای هیات های نمایندگی شرکت کردند و همچنین 15 سازمان مهم بین المللی از جمله اوپک، مجمع صادرکنندگان گاز، یونیدو، آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان همکاری های آمریکای لاتین و صندوق بین المللی پول نیز در این اجلاس حضور داشته اند.

در مجمع تجاری دو نشست برگزار شده بود که اهداف نشست اول بررسی چالشهای آتی صنعت نفت و ارتقا ایمنی تاسیسات صنعت انرژی و اهداف نشست دوم شناسایی عوامل لازم برای مشارکت موفقیت آمیز به منظور دستیابی به مدل های جدید همکاری شرکت های بین المللی و ملی بوده است.

در مجمع جهانی انرژی نیز چهار نشست برگزار شدکه نشست اول درباره برآورد کردن نیازهای آتی انرژی شامل برنامه ریزری و سرمایه گذاری، نشست دوم درباره بازارهای انرژی و کاهش نوسانات بازار، نشست سوم تحت عنوان دستیابی به پایداری زیست محیطی و اجتماعی، نشت کمتر آلایندهها و امکان دستیابی همگان به انرژی و نشست چهارم تحت عنوان گفت و گوهای جهانی انرژی و توجه ویژه به همکاری های آتی بوده است.

در نشست دوم این اجلاس که مهمترین نشست آن نیز بوده است، وزیر نفت کشورمان به همراه وزرای انرژی هلند، انگلستان و عربستان و همچنین معاونان وزرای انرژی کشورهای آمریکا، ژاپن و دبیرکل های اوپک و آژانس بین المللی انرژزی سخنرانی و نمایندگان کشورهای عمان، آلمان، ونزوئلا و بحرین اظهار نظر کرده اند.

کد خبر 186522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =