تولید 20 هزار بشکه نفت از میدان بند کرخه ظرف 36 ماه

شانا – گروه نفت: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفت: در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه، تولید 20 هزار بشکه نفت ظرف 36 ماه پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، ناجی سعدونی امروز (سه شنبه دوم خرداد) در آیین امضای موافقتنامه 3 میدان نفتی آلفا توسن و بند کرخه اظهار کرد: پیش از رسیدن به برنامه تولید فاز اول تولید 7500 بشکه نفت در برنامه تولید زودهنگام از میدان بندکرخه ظرف 10 ماه پیش بینی شده است.

وی با بیان این که نخستین چاه این میدان در سال 1346 حفاری شده است، گفت: عملیات حفاری میدان بند کرخه به طور رسمی در سال 80 به یک شرکت اتریشی واگذار شده بود که پس از انصراف این شرکت، فعالیت های اجرایی آن از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران پیگیری شد.

سعدونی ادامه داد: اگرچه بند کرخه یکی از میدان های کوچک در جنوب غربی کشور است اما پیش بینی می کنیم با اجرای طرح توسعه در فازهای آتی تولید نفت از این میدان را به 40 هزار بشکه در روز برسانیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: تولید نفت از فاز اول این میدان برای فرآورش به واحد نمک زدایی اهواز 3 منتقل می شود تا زمانی که واحدهای فرآورش میدان ساخته و راه اندازی شود.

میدان نفتی بند کرخه نیز در ۲۰ کیلومتری شمال غربی اهواز در بلوک مهر قرار گرفته است.

سابقه عملیات اکتشاف این میدان به سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد، که با انجام عملیات لرزه نگاری دوبعدی، نقشه ساختمانی میدان مشخص و سپس حفاری چاه بی. کا.اچ.۱، با هدف شناسایی توان هیدروکربوری در سازند آسماری میدان اجرا شد و به دلیل اینکه چاه مورد نظر فاقد هیدروکربور ارزیابی و  عملیات اکتشاف متوقف شد.

در سال ۱۳۸۶ نیز به منظور تحقیق در کوهانک شمالی ساختمان اصلی میدان نفتی بند کرخه، چاه جدید بی. کا.اچ.۴ ، با هدف تحدید توصیف مخزن ایلام، حفاری شد که پس از انجام آزمایش‌های لازم و تجزیه و تحلیل نتایج، مشخص شد که افق سروک این میدان دارای نفت و امکان تولید حداقل ۵۰۰ بشکه در روز است، ولی با عملیات حفاری لایه‌های پایین تر این سازند، به نظر می‌رسد گنبد میانی میدان نیز دارای حجم قابل توجهی هیدروکربور باشد، که تا انجام حفاری چاه جدید و آزمایش‌های تولید، اظهارنظر قطعی درباره میزان نفت و خصوصیات این سیال امکان پذیر نیست.

با توجه به مطالعات صورت گرفته میزان نفت درجای این میدان حدود ۴ میلیارد بشکه برآورد شده است که در صورت اثبات وجود نفت در گنبد میانی، به این رقم افزوده خواهد شد.

عملیات توسعه میدان نفتی بند کرخه در دو مرحله پیش بینی شده است، مرحله اول شامل ارزیابی و توصیف میدان است که عملیات لرزه نگاری سه بعدی، حفاری دو حلقه چاه توصیفی جدید و تعمیر و تکمیل یک ام. دی. پی و حلقه چاه موجود، مطالعات جامع میدان، تهیه و تولید زودهنگام از میدان را در برمی گیرد.

مرحله دوم نیز که پس از انجام مطالعه و بررسی نتایج مرحله قبل انجام می شود شامل عملیات توسعه نهایی و بهره برداری کامل از میدان است.

کد خبر 189502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =