توسعه میدان گازی توس از سوی صندوق سرمایه گذاری رضوی در حال بررسی است

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از انجام مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی توسعه میدان گازی توس از سوی صندوق سرمایه گذاری رضوی خبرداد.

مهدی فکور در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: آزمایش لایه های این میدان به طور کامل انجام نشده، ولی بر اساس مطالعه های انجام شده، گاز موجود در آن از نوع ترش است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: بررسی بیشتری لازم است تا مشخص شود بیش از میزان گازی که در این میدان شناسایی شده است، قابلیت بهره برداری وجود دارد.

وی در باره روند انجام توسعه میدان توس در شمال شرق کشور گفت: همه اطلاعات این میدان گازی جمع آوری شده است و کارگروه فنی هم اکنون روی آن فعالیت های مطالعاتی انجام می دهد و بر اساس مطالعه های این کارگروه فنی، کمبودها و نیازهای این میدان شناسایی و تصمیم گیری های لازم انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: توافقنامه توسعه میدان توس با صندوق سرمایه گذاری رضوی در قالب بیع متقابل امضا و بر اساس آن قرار شد در زمان تعیین شده طرح توسعه این میدان، ارزش اقتصادی توسعه و نرخ بازگشت سرمایه آن اعلام شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون اطلاعات اولیه فنی میدان گازی توس را در اختیار شرکت سرمایه گذاری رضوی گذاشته ایم و این شرکت باید نتیجه مطالعه های خود را به ما اعلام کند و هم اکنون در مرحله امکان سنجی اقتصادی و فنی است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: ساخت یک پالایشگاه گازی مستقل برای فرآورش گاز میدان توس یا انتقال گاز آن به پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد مطرح است که این موضوع به میزان و نوع گاز تولیدی بستگی دارد.

به گزارش شانا، پس از 28 سال از کشف میدان گنبدلی در شمال شرق مشهد، میدان توس با حجم گاز درجای دو هزار و 190 میلیارد فوت مکعب با ضریب برداشت 70 تا 75 درصد در خرداد 1389 در نتیجه آزمایش و ارزیابی دو لایه مخزنی مزدوران و شوریجه و با حفاری چاهی در عمق سه هزار و 890 متر کشف شده است.

میدان گازی توس در 100 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشهد و 60 کیلومتری جنوب غرب سرخس واقع شده است؛ ابعاد این میدان گازی در افق شوریجه، 13 کیلومتر طول و 4 کیلومتر عرض دارد.

‌بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، تولید کامل این میدان به حفاری شش حلقه چاه تولیدی نیاز دارد؛‌ ظرفیت تولید هر حلقه چاه بیش از 22 میلیون فوت مکعب در روز است.

با توجه به نیاز گاز در شمال کشور و تامین بخشی از گاز استان‌های شمالی از خارج کشور، هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفت پتانسیل میدان‌های احتمالی در خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان را کامل کند.

نتیجه فعالیت‌های گذشته در این منطقه،‌ کشف دو میدان گازی خانگیران در سال 1347 و گنبدلی در سال 1360 بوده است که در حال تولید هستند.

با گذشت یک هفته از کشف میدان گازی توس در 100 کیلومتری شمال شرق مشهد، دومین میدان گازی در این منطقه با عنوان عطار از سوی شرکت ملی نفت ایران کشف شد.

کد خبر 196380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =