عملیات اجرایی توسعه میدان نفتی بندکرخه آغاز می شود

شانا _ گروه نفت: مجری طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه از پایان لرزه نگاری های سه بعدی این میدان و آغاز عملیات اجرایی توسعه آن از ابتدای سال 1393 خبر داد.

علی پولادی وندا در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان اینکه طرح جامع توسعه (MDP ) میدان بند کرخه در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به تایید رسیده است، اظهار داشت: در صورت تایید هئیت مدیره شرکت ملی نفت ایران، عملیات اجرایی توسعه میدان بندکرخه از ابتدای سال آینده آغاز می شود.

وی با بیان این مطلب افزود: عملیات لرزه نگاری سه بعدی میدان بندکرخه سال گذشته پایان یافت و پردازش داده های این لرزه نگاری نیز حدود 80 درصد پیشرفت داشته است.

در همین راستا، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز از انجام بررسی‌های کارشناسی بخش‌های استاتیک، مخزنی، حفاری و فرآورشی میدان بندکرخه در معاونت منابع هیدروکربوری این مدیریت خبر داده است. 

بر اساس این گزارش، بر مبنای قراردادی که میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت ساتا برای توسعه میدان نفتی بندکرخه به امضا رسید، مقرر شد تولید این میدان در مرحله زودهنگام به هفت هزار و 500 بشکه و در فاز نخست به 20 هزار بشکه افزایش یابد.

سازند ایلام و سروک، مخازن هدف در میدان بندکرخه هستند و این میدان نفتی شامل سه کوهانک جنوبی، میانی و شمالی است که در توسعه فاز اول، برداشت از کوهانک جنوبی مدنظر قرار دارد.

مطالعات اولیه لایه ایلام، نشان دهنده حدود دو میلیارد بشکه نفت درجا در کوهانک جنوبی و میانی است؛ همچنین برآوردها حاکی از وجود 1.9 میلیارد بشکه نفت درجا در لایه سروک است.

 درجه سنگینی نفت لایه ایلام، 23 API و درجه سنگینی نفت لایه سروک، 18 API است.

تهیه برنامه جامع توسعه (MDP)، تولید روزانه 20 هزار بشکه نفت، ساخت تاسیسات بهره برداری جهت فراورش نفت تولیدی، ساخت راه ها و آماده ساختن زیرساخت ها، ارزیابی کوهانک میانی و شمالی در دو لایه ایلام و سروک جهت توسعه فاز دوم، برنامه ریزی جهت ازدیاد برداشت با کمک روش های فرازآوری مصنوعی در فاز دوم و انجام مطالعات و فعالیت های آزمایشگاهی به منظور ارائه روش های بازیافت پیشرفته، از جمله فعالیت های هدف گذاری شدهدر فاز نخست توسعه میدان نفتی بندکرخه به شمار می آیند.

پیش بینی می شود اجرای این طرح، اشتغالزایی مناسبی در منطقه به همراه داشته باشد؛ میدان نفتی بند کرخه در ۲۰ کیلومتری شمال غربی اهواز در بلوک مهر قرار گرفته است.

کد خبر 210834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =