ظرفیت خطوط لوله جنوب شرق کشور به مرز 700 هزار بشکه می رسد

ظرفیت خطوط لوله منطقه جنوب شرق کشور با راه اندازی خط لوله بندرعباس – رفسنجان برای انتقال محصولات تولیدی بزرگترین پالایشگاه نفت کشور دو برابر شده و به حدود 700 هزار بشکه در روز می رسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به منطقه جنوب شرق کشور، مدیر منطقه خطوط لوله و مخابرات جنوب شرق ، گفت: با هدف انتقال محصولات پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت کشور، قرارداد خط لوله 26 اینچ بندر عباس – رفسنجان منعقد شد.

علیرضا کدیور افزود: با راه اندازی این خط لوله ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی از این منطقه از 320 هزار بشکه فعلی به مرز 700 هزار بشکه در روز (680 هزار بشکه ) خواهد رسید.

وی با اعلام اینکه پیمانکار احداث این خط لوله انتخاب شده است، گفت: بر اساس پیش بینیهای وزارت نفت فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز سال 94 راه اندازی خواهد شد.

کدیور با بیان این که مقرر شده خط لوله بندرعباس – رفسنجان طی 36 ماه اجرا شود ، گفت: اعتبار اجرای این خط 3 هزار میلیارد ریال و 320 میلیون یورو پیش بینی شده که به صورت EPC اجرا می شود.

وی طول خط لوله بندرعباس _ رفسنجان را 469 کیلومتر اعلام و تصریح کرد: پیش بینی شده است محصولات پالایشگاه خلیج فارس از طریق خط جدید یاد شده به رفسنجان منتقل شده و از رفسنجان از طریق خط 16 اینچ ( بعنوان خط لوله مستقل) و با استفاده از ظرفیت خالی خط لوله 20 اینچ به نائین و با احداث خط جدید 20 اینچ از نائین به اصفهان منتقل شود.

کدیور با اعلام این که سوخت رسانی به مناطق زیرمجموعه جنوب شرق کشور از طریق خط لوله انجام می شود، گفت: تنها انتقال نفت و فرآورده های نفتی به استان سیستان و بلوچستان به دلیل رعایت مسائل امنیتی، از طریق نفتکش جاده پیما انجام می شود، همچنین سوخت رسانی به خراسان جنوبی نیز از مناطق دیگر تامین شده و کسری سوخت این استان از طریق نفتکش تامین می شود.

وی با اعلام این که انتقال فرآوده های نفتی با خطوط لوله در کاهش هزینه ها بسیار موثر است، فزود: برای انتقال 320 هزار بشکه نفت و فرآورده های نفتی باید روزانه 7 هزار تانکر در جاده ها تردد کند که علاوه بر سوانح جاده ای، هزینه سنگین کرایه را نیز تحمیل می کند، در همین حال با بهره گیری از خطوط لوله، از بروز بسیاری از حوادث جاده ای جلوگیری شده است.

مدیر منطقه خطوط لوله و مخابرات جنوب شرق، به دیگر فعالیتهای انجام شده در این منطقه اشاره کرد و گفت: 60 ایستگاه حفاظت از زنگ ، خطوط این منطقه را حفاظت می کند؛ همچنین با بهره گیری از فیبر نوری اطلاعات مورد نیاز خطوط از بندرعباس به اصفهان منتقل می شود.

انتقال ماهانه 800 هزار بشکه نفت و فرآورده های نفتی از منطقه جنوب شرق

کدیور گفت: در 9 ماه نخست امسال ، بیست و دو هزار و 840 نفر – ساعت از پرسنل این منطقه آموزش عمومی و تخصصی دیده اند.

وی با اعلام این که 6 سال گذشته مجموع خطوط لوله جنوب شرق کشور پیگرانی هوشمند شده است، افزود: در صورتی که پایش خطوط لوله به خوبی انجام شود، لوله ها بیش از 50 سال عمر مفید خواهند داشت.

مدیر منطقه خطوط لوله و مخابرات جنوب شرق، گفت: از منطقه جنوب شرق خطوط لوله و مخابرات نفت کشور ماهانه 800 هزار بشکه نفت و فرآورده های نفتی منتقل می شود.

این مقام مسئول پزشکی از راه دور، بهره گیری از ویدئو کنفرانس و آموزش از راه دور را از دیگر فعالیتهای این منطقه برشمرد.

کدیور همچنین به پایش و حفاظت از خطوط انتقال این منظقه اشاره و تصریح کرد: حفاظت از خطوط در فواصل بین مراکز انتقال برعهده نیروی انتظامی است، اما به دلایل شرایط خاص منطقه امکان کنترل شبانه روزی این خطوط وجود ندارد؛ براین اساس، شرکت خطوط لوله اقدام به استخدام خط بانهایی برای حفاظت از خطوط لوله کرده است.

وی ادامه داد: پیش بینی شده بود از طریق سامانه ماهواره ای خطوط لوله کنترل شود که به دلیل مقرون به صرفه نبودن، امنیت خطوط لوله از طریق استخدام خط بان و به طور زمینی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، خطوط لوله منطقه جنوب شرق کشور بیش از ١٨٠٠ کیلومتر و یکی از طولانی ترین مسیرهای خطوط لوله نفت در کشور است که از سواحل نیلگون خلیج فارس آغاز و با گذشتن از رفسنجان، کرمان، یزد، نائین به اصفهان ختم می شود؛ این خطوط در قطرهای ١٤،١٦، ٢٠ و ٢٦ اینچ حمل ٤ فرآورده نفت سفید، نفت گاز، بنزین و بنزین سوپر را بر عهده دارد.

این منطقه با قدرت انتقال روزانه ٥١ میلیون لیتر فرآورده نفتی برابر با ٣٢٠ هزار بشکه در روز، نقش اساسی در تامین سوخت استانهای یاد شده دارد؛ همچنین دارای ٦ مرکز انتقال نفت قطب آباد، رفسنجان، کرمان، یزد، نائین و مهر آران، ٥ تاسیسات انتهایی، ٢٥ ایستگاه مخابراتی و ٥٥ ایستگاه حفاظت کاتدیک است.


کد خبر 232487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =