به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایرنا، هم اکنون 17.57 میلیون لیتر بنزین که شامل 14.57 میلیون لیتر از پالایشگاه شازند اراک، دو میلیون لیتر پالایشگاه اصفهان و یک میلیون لیتر پالایشگاه تبریزاست، تولید شده و در کلان شهرها توزیع می شود.
همچنین قرار است طرح ارتقای کیفی بنزین پالایشگاه آبادان در ماه جاری به بهره برداری برسد و تا پایان تیرماه میزان 4 میلیون لیتر بنزین یورو 4 از این پالایشگاه به تولید قبلی کشور افزوده شود. دیگر طرح های بهبود کیفیت بنزین مربوط به پالایشگاه اصفهان در تابستان امسال و پالایشگاه بندرعباس در نیمه دوم سال جاری به بهره برداری می رسد.
با افزایش تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه های اشاره شده میزان تولید این بنزین در کشور تا پایان سال به 23 میلیون لیتر خواهد رسید که به صورت مخلوط نشده توزیع می شود.
بر اساس این گزارش، طرح های بهینه سازی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند در حال حاضر به پایان رسیده و با اجرای کامل تعمیرات اساسی این پالایشگاه به تنهایی 16 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید خواهد کرد.
میزان تولید بنزین یورو 4 تا نیمه سال 1392 حدود 13.2 میلیون لیتر و تنها در پالایشگاه اراک بود که آن هم به صورت مخلوط با دیگر بنزین های تولیدی توزیع می شد.
از سوی دیگر میزان تولید نفت گاز یورو4 در داخل کشور به 24 میلیون لیتر رسیده که در کلانشهرها توزیع می شود. قرار است این میزان تا پایان امسال به 35 میلیون لیتر افزایش یابد.
با توجه به اقدامات صورت گرفته بنزین تولید داخل به بالاترین سطح کیفیت خود از زمان تولید آن در کشور رسیده و اقدامات وزارت نفت برای افزایش تولید با کیفیت و توزیع در تمام کشور ادامه دارد. از این رو وزارت نفت دریافت هرگونه حلال های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی به عنوان اکتان افزا و پترو بنزین از اردیبهشت سال 93 را ممنوع و بطور کامل قطع کرد.
تکمیل تمام طرح های بهینه سازی پالایشگاه ها و ایجاد پالایشگاه های جدید بر اساس استانداردهای روز دنیا از دیگر برنامه های وزارت نفت است.
گفتنی است بر اساس مصوبه هیات محترم دولت دهم مقرر شده بود از تاریخ اول فروردین 1391 در 8 کلانشهر در معرض آلودگی شدید، بنزین یورو 4 توزیع شود که باوجود در سرویس آمدن واحد پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند در نیمه دوم سال 91، بنزین ارسالی از پالایشگاه فوق با دیگر بنزین ها در انبار ری مخلوط، توزیع ومصرف شده است و عملاً هیچگونه بنزین یورو 4 در کشور توزیع نشد. با انجام تغییرات مدیریتی در مجموعه پالایش و پخش پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، برنامه ریزی عملیاتی کردن مصوبات قبلی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اصلاحی و عملیاتی صورت گرفت.
در اردیبهشت ماه سال 1393 استاندارد جدید بنزین بویژه در کلانشهرهای در معرض آلودگی مطابق با استاندارد یورو 4 در هیات مدیره پالایش و پخش مصوب و اجرایی شد. قبل از آن استاندارد مورد استفاده تلفیقی از استاندارد یورو 2 و 3 بوده است . لذا امتزاج بنزین در زمان استفاده از ریفرمیت پتروشیمی براساس استاندارد قبلی صورت می گرفته است.
با قطع ریفرمیت پتروشیمی ها با مصوبه دولت یازدهم در اردیبهشت ماه 93 برنامه ریزی برای واردات بنزین براساس استاندارد یورو 4 جهت جایگزینی کمبود تولید و تأمین مصرف به عمل آمد به نحوی که پس از پانزدهم تیرماه 1393 کیفیت همه محموله های بنزین وارداتی تحت نظارت سازمان های نظارتی و کنترلی مربوطه مطابق استاندارد بنزین یورو 4 بوده و در موارد معدودی که محموله های مورد تأیید واقع نشده است، بازگردانده شده اند.
با اجرای طرح های جدید در پالایشگاه های کشور میزان توزیع روزانه بنزین یورو 4 به ظرفیت 17.5 میلیون لیتر رسیده و قرار است تا پایان سال تولید و توزیع بنزین یورو 4 به 23 میلیون لیتر و گازوئیل به 35 میلیون لیتر در روز برسد.
کد خبر 242720
نظر شما