دکل دارای اجزاء مختلفی می باشد. اجزاء سازه ای دکل ، Mast و زیرسازه می باشند. آنها سازه هایی با قاب فولادی هستند.
Mast یک برج قابل جابجایی می باشد که قابلیت مونتاژ به عنوان یک
مجموعه را دار است. آن باید بتواند در برابر بارهای اعمالی همچون بار ناشی
از Dead line ، fast line ، وزن لوله ها ، باد ، زلزله و ... مقاومت
نماید. Mast ها برپایه روش بلند شدن، به سه دسته روبرو تقسیم می شود:
Slingshot ، Swing up و One step .
یک دکل حفاری دریایی معمولا از دویست میلیارد تومان تا سیصد میلیارد تومان قیمت دارند.
دکل جک آپ(به انگلیسی: Jackup rig) گونه ای از سکوهای نفتی قابل حمل
است. این نوع از سکوها شامل یک مخزن بزرگ شناور و تعدادی دکل مجهز به جک های
غول پیکر می باشند.دکل ها در مواقع نیاز به عمق آب رفته و پس از قرار
گرفتن بر کف دریا، بدنه سکو را بر روی خود نگه می دارند.از این سکو ها در
حفاری چاه های نفتی در مناطق کم عمق دریاها استفاده می شود.
بعضی از دکلها ی دریایی مانند کشتی روی اب معلق هستند و با لنگر ثابت می شوند و بعضی از دکلها با پایه های فلزی و یا بتونی داخل عمق دریا ثابت می شوند. طبق برنامه وزارت نفت در ایران حدود 2400 چاه نفتی در سالهای آینده باید حفر شود.
دکلهای حفاری دریایی بسته به عمق آب، شرایط آب و هوایی و نوع حفاری (اکتشافی یا توسعهای) در دو گروه تقسیم میشوند: 1- دکلهایی که به نحوی روی کف دریا قرار داده میشود (bottom support Rigs) که خود به سه دسته Fixed Jack up، submersible، platform تقسیم میشوند. 2- دکلهایی که روی آب شناورند (Floating rigs) که در 2 نوع Drill ship، Semisubmersible یافت میشوند
افزایش رو به رشد فعالیت شرکتهای ساخت تجهیزات دریایی داخلی و کمبود دکلهای حفاری دریایی زمینه را برای رشد این صنعت به صورت پویاتر و توسط نیروی داخلی بیش از پیش نشان میدهد.
نظر شما