9 بانک تحریمی با اجرای برجام در 2 هفته به سوئیفت متصل شدند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانکهای غیرتحریمی از گذشته به سوئیفت متصل بودند، اما از آنجا که ارتباطات کارگزاری محدود بود امکان بهره‌گیری زیاد را از آن نداشتند، ضمن این که 9 بانک تحریمی نیز با اجرای برجام بلافاصله مجوز جدید دریافت کردند و در دو هفته این اتصال برقرار شد.

به گزارش شانا، ولی الله سیف، رئیس کل بان مرکزی، امروز (سه‌شنبه، 13 بهمن ماه) پس از نشست معاون اول رئیس جمهوری با مدیران ارشد بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: دولت یازدهم با بهره‌گیری از انضباط مالی، نرخ تورم را از 40 درصد به حدود 13 درصد کاهش داده است و این روند تا دستیابی به نرخ تورم تک رقمی ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این که نرخ سود بانکی باید همپایه با نرخ تورم خود را تغییر دهد، افزود: این رقم می‌تواند یک تا 2 درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و بانک مرکزی برای دستیابی به این هدف از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند.

سیف تصریح کرد: البته پیشنهادهایی در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار و اعلام نرخ دستوری در زمینه نرخ سود دریافت شده، اما تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد این شیوه دارای هزینه است و امیدواریم با توجه به تغییرات نرخ سود بازار بین بانکی به دامنه مورد نظر دست یابیم.

رئیس کل بانک مرکزی تنگنای نظام بانکی کشور و انباشت داراییهای منجمد را یکی از مشکلات نظام بانکی دانست و گفت: در فضای پس از برجام باید بانکها را با استانداردهای موجود هماهنک کنیم، زیرا در حالی که نرخ کفایت سرمایه در بانکهای دنیا حدود 12 درصد است میانگین آن در بانکهای کشور 5.5 درصد است، بنابراین باید این امر در اولویت ویژه قرار گیرد.

وی درباره حجم مطالبات معوق بانکها نیز افزود: این رقم حدود 900 هزار میلیارد ریال است که 43 درصد ذخیره و بقیه قفل شده و یکصد هزار میلیارد تومان هم بدهی دولت به نظام بانکی است و بنابراین بخشی از داراییها منجمد شده است.

سیف با بیان این که تامین مالی در اقتصاد از سه منبع بانکها، بازار سرمایه و منابع خارجی انجام می شود، تصریح کرد: سهم نظام بانکی در تامین مالی بیش از 85 درصد و سهم دو بخش دیگر در حد 15 درصد است و سهم نظام بانکی در دیگر کشورها در تامین مالی 30 تا 40 درصد است، بنابراین باید بازار سرمایه را تقویت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اتصال بانکهای تحریم شده به سوئیفت از روز گذشته، عنوان کرد: مشکل بین‌المللی در این زمینه نداریم، اما این احتمال وجود دارد یک یا دو بانک در نصب نرم افزارهای مربوطه با مشکلاتی مواجه باشد که این امر نیز رفع می‌شود.

وی افزود: بانکهای غیرتحریمی از گذشته به سوئیفت متصل بودند، اما از آنجایی که ارتباطات کارگزاری محدود بود امکان بهره‌گیری زیاد را از آن نداشتند، ضمن این که 9 بانک تحریمی نیز با اجرای برجام بلافاصله مجوز جدید دریافت کردند و در دو هفته این اتصال برقرار شد.

سیف در پاسخ به این پرسش که سخنگوی دولت منابع آزاد شده بعد از برجام را 100 میلیارد دلار اعلام کرده است، گفت: دو سال پیش عنوان شد خزانه 100 میلیارد دلار منابع دارد که 50 میلیارد دلار به نفت داده شده و 22 میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه مورد بهره‌گیری قرار گرفت و 31 تا 32 میلیارد دلار منابعی است که آزاد می‌شود و از این میزان نزدیک به 4 میلیارد دلار متعلق به دولت است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره جابجایی 32 میلیارد دلار منابع آزاد شده افزود: برای اطمینان از این امر پس از برجام دو هفته پیش تصمیم گرفتیم دستوراتی را برای جابجایی منابع و حواله انجام دهیم تا مطمئن شویم این منابع آزاد شده است.

وی تصریح کرد: برخی از این جابجایی ها در همان زمان انجام شده، اما برخی دیگر به دلیل وجود ابهام به تاخیر افتاد، در هر حال اقدامهای لازم در این باره انجام شده است و مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 254545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =