رشد اقتصادی ایران سال آینده به بیش از 5 و حتی تا 7 درصد می‌رسد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که پیش بینی ها برای سال آینده مثبت است، گفت: همانطور که سازمانهای بین‌المللی نیز پیش بینی کرده‌اند رشد اقتصادی ایران در سال آینده به بیش از 5 درصد و حتی تا 7 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، ولی الله سیف، امروز (چهارشنبه، 28 بهمن ماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص شرائط اقتصادی کشور گفت: جهتگیری ها، شرائط اقتصادی کشور را مثبت نشان می‎دهد و با اقدامهایی که در 6 ماه گذشته انجام گرفته، شرائط مثبت‌تر شده است.

وی افزود: اقتصادی که تورم 40 درصدی دارد، سرمایه گذار آن یک انتظار دارد و اقتصادی که دارای تورم کمتر از 13 درصد باشد انتظار دیگری را خواهد داشت، بنابراین بانکها نمی‌توانند رقم درشت‌تری تقبل کنند و به این نتیجه رسیدند به سمت کاهش نرخ سود بانکی حرکت کنند، به نظر می‌رسد این اقدام از اول اسفند ماه اجرایی و زمینه برای کارایی بیشتر در بخش تولید فراهم شود.

سیف در باره آثار مثبت رشد اقتصادی در چند ماه آینده، تصریح کرد: پیش بینی ها برای سال آینده مثبت است و همانطور که سازمانهای بین‌المللی نیز پیش بینی کرده‌اند رشد اقتصادی ایران در سال آینده به بیش از 5 درصد و حتی تا 7 درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عملیاتی شدن سوئیفت در بانکها نیز عنوان کرد: در تمام بانکهای کشور آخرین مراحل راه‌اندازی سوئیفت انجام شده و یک سو تفاهمی در مطبوعات مطرح بود که گفته می‌شد بانک مرکزی به سوئیفت متصل شده، اما مخابره نشده است.

وی گفت: سوئیفت مراحل خود را داشت و در ابتدا باید سازمان سوئیفت بین‌المللی ایران را متصل می‌کرد که این اتفاق در 10 روز گذشته صورت گرفت و بانکهای داخلی نیز اقدامهای نرم افزاری را انجام دادند و حمایت بانک مرکزی منجر شد از روز شنبه (23 بهمن ماه) تک تک بانکها سوئیفت را مخابره کنند.

سیف در خصوص انجام ال سی در بانکها نیز افزود: ال سی ها در کل شبکه بانکی توسط شبکه سوئیفت عمل می‌کنند و بعد از اجرای برجام بانکهای غیرتحریمی می‌توانستند ال سی را انجام دهند و هم اکنون نیز تمام بانکها مجهز به مکانیزم پیام رسان هستند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره فعالیت بانکهای خارجی در کشور نیز گفت: اقبال خوبی از سوی برخی بانکهای بین‌المللی صورت گرفته است، برای تاسیس بانک خارجی سه سطح وجود دارد که دفتر نمایندگی، راه‌اندازی شعبه و خرید سهام بانک است.

وی با بیان این که در این زمینه تقاضاهایی از بانکهای اروپایی، همسایگان و کشور چین داشته‌ایم که در حال بررسی است، ادامه داد: با توجه به محدودیت قانونی، بانکهای خارجی تنها می‌توانند 40 درصد سهام بانک داخلی را خریداری کنند و آن هم باید پس از بررسیهای بانک مرکزی و صدور مجوز لازم انجام شود.
سیف تصریح کرد: در صورتی که بانکهای خارجی در مناطق آزاد اقدام به راه‌اندازی کنند می‌توانند 100 درصد سهام بانک را در اختیار داشته باشند که پس از بررسیهای بانک مرکزی و صدور مجوز می‌توانند اقدام به راه‌اندازی کنند.

کد خبر 255364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =