۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
  • کد خبر: 255454
آسیب‎شناسی ساخت داخل در پروژه‎های نفت و گاز

مرکز پژوهش‌های مجلس، ضمن آسیب‎شناسی وضع ساخت داخل در پروژه‌های نفت و گاز کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی، راهکاری‌های را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، آسیب‎شناسی وضع ساخت داخل در پروژه‎های نفت و گاز کشور در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بررسی و راهکارهای برای بهبود این مسئله ارائه شد.

این گزارش درباره شرایط اقتصادی و تأمین مالی به‌منظور ساخت داخل صنایع نفت و گاز تصریح می‌کند: نیاز مالی صنایع نفت و گاز از طریق منابع دولتی و یا خصوصی تأمین می‌شود بنابراین بـه دلیـل حجـم بـالای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، بخش اعظمی از آن از محل منابع دولت تأمین می‌شود ازاین‌رو به دلیل حضور نیافتن مؤثر شریکان خارجی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سـهم کمتـری را بـه خـود اختصـاص داده است پس شرایط اقتصادی کشور عامل مهمی در تأمین مالی است.

تغییر اوضاع اقتصادی ناشـی از اقـدامهای حاکمیت و شرایط سیاسی بین‌المللی بر میزان سرمایه‌گذاری تأثیر در صنایع نفت و گاز می‌گذارد. این زیرسیستم سـرمایه را به زیرسیستم تأمین مـواد اولیـه و قطعـات و تجهیـزات و ماشین‌آلات می‌کند و از زیرسیستمهای حاکمیت و شرایط سیاسی حاکم، محدودیت و قوانین تأثیرگذار را دریافت می‌کند.

بنابراین اعطـای تسـهیلات و بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان داخلی منجر به تشویق توسـعه ایـن بخـش شـده و سـهم سـاخت داخل در پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.

این گزارش در بخش دیگری تحت عنوان «شرایط سیاسی حاکم» و پیامدهای آن بر صنایع نفت و گاز توضیح می‌دهد: یکی از بخش‌های مهم تأثیرگذار در صنعت نفت و گاز، شرایط سیاسی حاکم است که بر روی عملکرد اکثر زیرسیستم‌ها اثر دارد.

جایگاه بین‌المللی کشور باعث تأثیر در مراودات خارجی شده و محدودیت‌های بسیاری را چه در بخش تأمین قطعات و تجهیزات و چه در اجرای پروژه‌ها و دانش و فناوری اعمال می‌کند؛ زیرا این زیرسیستم به‌طور گسترده‌ای بر جذابیت و اقتصادی بودن فعالیت شرکت‌های داخلی در ساخت داخل صنایع نفت و گاز اثرگذار است. این زیرسیستم به‌طور گسترده‌ای بر جذابیت و اقتصادی بودن فعالیت شرکت‌های داخلی در ساخت داخل صنایع نفت و گاز اثرگذار است.

برای دریافت جزئیات این گزارش اینجا کلیک کنید.
کد خبر 255454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =