عوامل تأثیرگذار بر سرمایه‌گذاری صنعتی در ایران بررسی شد

مرکز پژوهشهای مجلس، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری صنعتی در ایران را با رویکرد توصیه‌های سیاستی برای برنامه ششم توسعه بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، در ادبیات اقتصادی، سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از منابع رشد اقتصادی به شمار می رود، بخش صنعت به‌عنوان موتور رشد اقتصادی و محل انباشت دانش اهمیت ویژه‌ای دارد، ازاین‌رو، سرمایه‌گذاری توان تولید و رشد بلندمدت بخش صنعت را تعیین می‌کند بنابراین بررسی آن بسیار حائز اهمیت است.

شواهد نشان می‌دهند که بخش صنعت به‌طور نسبی جایگاه خود را نسبت به دیگر بخشهای اقتصادی از دست‌داده و سرمایه‌گذاری‌های کمتری در این بخش در مقایسه با دیگر بخشهای اقتصادی صورت گرفته است.

پرسش اساسی که پس از بررسی روند سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن مطرح می‌شود، این است که چه عواملی سبب شده است این بخش در طول زمان سهم کمتری از سرمایه‌گذاریها را به خود اختصاص دهد.

به‌منظور بررسی این موضوع، باید عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن بررسی شوند. به‌طورکلی مطالعات مختلف نشان داده است که عوامل متعددی بر تصمیمات سرمایه‌گذاری در بخش صنعت اثر می‌گذارند که مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از: میزان و نرخ تسهیلات بانکی پرداختی به بخش صنعت و معدن، نرخ ارز حقیقی و هزینه‌های عمرانی دولت که سبب توسعه زیرساخت‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری می‌شود.

مطالعاتی که در این زمینه در داخل انجام‌شده است، نشان می‌دهد که تسهیلات بانکی نقش مهمی در افزایش سرمایه‌گذاری دارد. هم‌چنین یکی از دیگر عوامل مهم تأثیرگذار در تصمیمات سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش صنعت و معدن سیاستهای ارزی دولت است. از سوی دیگر، یافته‌ها نشان می‌دهند که هزینه‌های عمرانی دولت نیز نقش مهمی در تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد که ترکیبی از سیاستهای نامناسب ارزی، سیاستهای پولی و بانکی و کاهش نسبی هزینه‌های عمرانی در طی یک دهه گذشته سبب شده است سهم بخش صنعت از کل سرمایه‌گذاریها در اقتصاد ایران کاهش یابد.

برای مطالعه جزییات این گزارش اینجا کلیک کنید. 

کد خبر 255467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =