کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در برنامه ششم توسعه مدنظر است

در برنامه ششم توسعه سعی شده اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد زیرا صادرات نفت و میعانات گازی متغیری برون‌زاست و با نوسانهای متعددی روبرو می‌شود، ازین رو باید اتکا به چنین منابعی کاهش یابد و از آنها برای توسعه استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز (سه‌شنبه، چهارم اسفندماه) در همایش تبیین برنامه ششم در سالن اجلاس سران گفت: با تلاش دولت در عرصه دیپلماسی و به سرانجام رسیدن برجام از این‌پس باید به سمت رونق در تولید حرکت و ثبات و آرامش اقتصادی را ایجاد کرد.

وی با بیان این که دولت حرکت به سوی شکوفایی اقتصادی را در دوره پسابرجام آغاز کرده است، افزود: برنامه ششم توسعه، برنامه‌ای میان‌مدت برای شکوفایی اقتصاد کشور است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: البته رونق اقتصادی از سال آینده آغاز می شود.

طیب نیا با بیان این که تجربه تحریم به ما نشان داد که اقتصاد ایران تا چه اندازه نسبت به تکانه‌ها مقاوم است، افزود:  هرچند قیمت نفت طی 2 سال گذشته با کاهش محسوسی روبرو شد، اما اقتصاد ایران نسبت به دیگر کشورها که اقتصاد نفتی دارند، آسیب کمتری دید.

وی گفت: باوجود کاهش قیمت نفت، دولت توانست تورم لجام‌گسیخته را مهار کند و در بهمن‌ماه امسال تورم نقطه‌به‌نقطه را به زیر 9 درصد کاهش دهد، ازاین‌رو تلاش شد که باوجود کاهش قیمت نفت، بازار سرمایه رونق و بازار ارز کنترل شود.

طیب نیا افزود: جلوگیری از تکانه و نوسانهای ارزی در این دولت موفقیت‌آمیز بود.

وی به چالش نفتی و دولتی بودن اقتصاد اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش بر این است که از این موارد فاصله بگیریم و اقتصاد مقاومتی را جایگزین آنها کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: با پایان یافتن تحریمها، اقتصاد مقاومتی کنار گذاشته نمی شود، بلکه این سیاستها، سرلوحه‌ برنامه ششم توسعه خواهد بود.

وی بابیان این‌که با لغو تحریمها و اجرای برجام انتظار می‌رود صادرات نفت ایران بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد، افزود: با چنین رویکردی (سرلوحه قرار دادن سیاستهای اقتصاد مقاومتی طی برنامه ششم ) ارزش‌افزوده در صنعت و نفت افزایش می یابد.

طیب نیا گفت: در برنامه ششم توسعه سعی شده اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد و استفاده از درآمدهای غیرنفتی ازجمله مالیات نقش پررنگ‌تری داشته باشد که البته این اهداف جز سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز هست.

وی افزود: صادرات نفت و میعانات گازی متغیری برونزاست ازاین‌رو با نوسانهای متعددی روبرو می‌شود بنابراین باید اتکا کشور به چنین منابعی را کاهش داد و از این منابع برای توسعه استفاده کرد. 

کد خبر 255630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =