محیط زیست، الزامی برای اقتصاد، صنعت و توسعه پایدار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در نگاه جهانی، حفظ محیط زیست الزامی برای کشاورزی، اقتصاد، اشتغال، صنعت و توسعه پایدار است.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که برنامه ششم توسعه براساس چالشها، تهدیدها و فرصتهای توسعه‌ای ایران تنظیم شده و نقشه راه و سند مهمی برای توسعه پایدار ایران است، گفت: امروز دیگر توسعه با تخریب و آلودگی محیط زیست امکان پذیر نیست.

وی ضمن یادآوری تفکر سنتی در حوزه محیط زیست که رشد و توسعه را به هر قیمتی حتی تخریب و آلودگی محیط زیست می‌پذیرفت، افزود: امروز به دلیل تخریب محیط زیست، حیات بشر بر روی کره زمین با تهدید روبرو شده است و از این رو محیط زیست در کنار امنیت و صلح جهانی در صدر مسائل مورد توجه جهانی قرار دارد.

ابتکار تصریح کرد: ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست در 15 ماده توسط مقام معظم رهبری یکی از مهمترین اتفاقها در این حوزه بود، زیرا به عنوان خط مشی کشور در حوزه محیط زیست شناخته خواهد شد که برنامه ها و سیاستها باید براساس آن تدوین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: سیاستهای کلان نیز مانند بخش محیط زیست برنامه ششم توسعه، به صورت فرابخشی تعریف شده است و جهتگیری دولت یازدهم در زمینه محیط زیست نیز بسیار خوب است به گونه‌ای که رئیس جمهوری از ابتدای کار دولت خود حفظ محیط زیست را در تمام ابعاد مدنظر قرار داد و به طور مثال، بحث اقتصاد سبز را مطرح کرد که در تدوین برنامه ششم نیز محیط زیست به عنوان موضوعی خاص مطرح شده است.

وی با بیان این که محیط زیست از یک بند در برنامه اول توسعه و یک تبصره در برنامه دوم و یک فصل در برنامه سوم، در برنامه چهارم به سهمی 20درصد رسید، ابراز امیدواری کرد: برنامه ششم با نگاه کاملتر و جامعتری که به محیط زیست دارد، به عنوان تنها فرصت باقیمانده برای طبیعت ایران گامی موثر برای حفظ و احیای محیط زیست باشد.

ابتکار با اشاره به این که در برنامه سوم توسعه و در سال 83 به بسیاری از تهدیدهای محیط زیست از جمله فروکاسته شدن آب دریاچه ارومیه، پدیده گرد و غبار و خشک شدن تالابها اشاره شد و در برنامه چهارم توسعه مورد تاکید قرار گرفت، گفت: متاسفانه در دوره‌ای فرصت سوزی بسیاری صورت گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اهمیت برنامه ششم توسعه در توجه به بحث محیط زیست موضوعی راهبردی است، موضوع محیط زیست در برنامه ششم از زاویه فرابخشی دیده شده و برای همه دستگاهها و بخشهای مختلف از جمله صنعت و نفت وظایف و تکالیفی در حوزه محیط زیست مشخص شده است.

وی با تاکید بر این که ممکن است توجه به محیط زیست در برنامه ششم توسعه کاستیهایی هم داشته باشد، تصریح کرد: تلاشهای زیادی برای تدوین برنامه ششم صورت گرفته است، همچنین دانشگاهیان و سازمانهای مردم نهاد در تدوین این برنامه همکاری داشته‌اند، دریافت نظریات سازمانهای مردم نهاد اتفاق مهمی است که در دولت یازدهم محقق شده است.

ابتکار عنوان کرد: ممکن است برنامه ششم در بخشهایی احتیاج به تکمیل و انضمام داشته باشد، اما به طور کلی در این برنامه فرصت محدودی داریم تا محیط زیست را به عنوان موضوعی در توسعه پایدار و آینده ایران لحاظ کنیم و همه تلاش خود را برای اجرای آن انجام دهیم.

کد خبر 255694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =