به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سهشنبه، 24 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه 95 کل کشور و تبصره 14 با 132 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره موافقت کردند.
احمد توکلی به عنوان پیشنهاد دهنده بند مذکور با ادعای این که شفافیت در اقتصاد به کاهش مفاسد کمک می کند، گفت: سوخت، در اقتصاد موضوعی سرنوشتساز است، اگر بتوانیم مصرف بنزین را کم کرده و در مصرف گازوئیل هم به شکل صحیحی مدیریت کنیم به کاهش آلایندگی و ترافیک کمک کرده ایم.
وی افزود: با هدفمند کردن مصرف سوخت بهره وری افزایش می یابد، از این رو کارت سوخت کمک بسیار بزرگی به کشور در جهت مدیریت اقتصادی می کند.
توکلی با بیان این که کارت سوخت بهترین اطلاعات را در اختیار نیروی انتظامی و دستگاههای امنیتی قرار می دهد، افزود: با وجود کارت سوخت پرمصرفها به سادگی شناخته می شوند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات یادآور شد: با وجود کارت سوخت می توانیم به بسیاری از اطلاعات از جمله سن خودرو و مالک آن دسترسی پیدا کنیم. از این رو تداوم استفاده از آن ضروری است. متن بند پیشنهادی به این شرح است:
بند 202 – دولت مکلف است حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوییلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور و براساس احکام زیر مجاز است.
1- وسایل نقلیه ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت نموده باشند.
2- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.
3- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال 1394 خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.
4- در صورتی که وسیله نقلیه ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه، سوخت گیری نماید، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.
5- از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده و به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت های کشور اعم از جاده ها و خیابان ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک، به روش مذکور در بند 5 دریافت نماید.
6- متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به عنوان پله ا ول تعیین می گردد و پلکان های بعدی به مقدار 40 لیتر به پله ماقبل اضافه می گردد.
برای هر لیتر مصرف مازاد در پله نخست نسبت به مقدار مصرف پایه 5000 ریال و در پلکان های دوم و سوم به ترتیب 7500 و 10000 ریال و مازاد بر مصرف 180 لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند 4 فوق دریافت خواهد شد.
نظر شما