به گزارش شانا به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با صاحبان صنایع بزرگ به منظور همفکری و بهرهگیری از توان تشکیلات در توسعه صادرات غیرنفتی گفت: شرکتهای کوچک و متوسط کشور به علت ظرفیتشان نتوانستهاند صادرکننده شوند.
وی افزود: استفاده از هلدینگها، شرکتهای تخصصی صادراتی بزرگ که توان بالایی برای صادرات دارند میتواند در شکلگیری ارتباط مفید با تولیدکنندگان در داخل و مشتریان در خارج ارتباط موثر باشد.
نعمت زاده با بیان این که افت قیمت نفت باعث ایجاد جهتگیری مثبت در صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد: سالها با رویه واردات محصول به نقش مهم توسعه صادرات غیرنفتی بیتوجهی شده بود، در صورتیکه رونق کسب و کار و ارتقا توان اقتصادی با توسعه صادراتی امکانپذیر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکل عمده توسعه صادرات را در نبود آشنایی به استانداردهای مختلف جهت انعقاد قراردادهای بازرگانی خارجی ذکر کرد و گفت: یک شرکت صادراتی قوی میتواند به سادگی در زیرمجموعه خود به علت ارتباط با صنایع داخلی و تخصصی به امر صادرات اقدام کند.
در ادامه این نشست رئیس موسسه مطالعات بازرگانی پیرامون اهمیت برگزاری دوره های آموزشی، تخصصی ویژه مدیران عنوان کرد: مطالعات جامعی جهت توانمندسازی مدیران در زمینه بازرگانی خارجی صورت پذیرفته است.
رضوی با تاکید بر این که در کوتاه مدت میتوان از پتانسیل شرکتهای بزرگ برای امر صادرات بهره گرفت، افزود: کوچک بودن شرکتهای ایرانی برای تولید در مقیاس جهانی، همچنین محدود بودن توانمندی سازمان برای نفوذ به بازارهای صادراتی و ضعف نیروی انسانی برای بازاریابی خدمات از مهمترین مشکلات ما در زمینه صادرات غیر نفتی است.
نظر شما