رشد ارزش افزوده بخش نفت مثبت شد

ارزیابی آماری بخش نفت نشان می دهد رشد ارزش افزوده بخش نفت پارسال مثبت شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی شانا، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی ذیل عنوان «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران» تحولات بخش نفت ایران را نیز تحلیل آماری کرده است.

دفتر پژوهش های اقتصادی این مرکز در گزارش یادشده آورده است، یکی از مهمترین و اثرگذارترین بخش های اقتصادی که ارزش افزوده آن نقش موثری در رشد تولید ناخالص داخلی دارد و به نوعی موتور محرک طرف تقاضای اقتصاد ایران نیز به شمار می رود، بخش نفت است. 

268844تحلیل اقتصادی

نمودار شماره 10 نشان دهنده رشد ارزش افزوده بخش نفت از سال 1385 به بعد است

پس از توافق ژنو و آسان سازی صادرات نفت کشور، ارزش افزوده این بخش در سال 1393 از رشد مثبت 4.8 درصدی برخوردار شد. 

گزارش مرکز پژوهش های مجلس در ادامه توضیح می دهد: عناصر تشکیل دهنده ارزش افزوده نفت شامل صادرات نفت خام، صادرات میعانات گازی، خوراک پالایشگاه ها فرآورده های نفتی است که در این بین کلیدی ترین عنصر اثرگذار بر ارزش افزوده بخش نفت، مقدار صادرات نفت است. 

ارزیابی آمار صادرات نفت در سال 1394 نشان می دهد که مقدار صادرات نفت نسبت به سال 1393 حدود 4.1 درصد افزایش داشته که عمدتا متاثر از اجرای برجام و افزایش محسوس صادرات نفت در ماه های بهمن و اسفند 1394 است.

این شواهد آماری حاکی از مثبت بودن رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال 1394 است. برآورد مرکز پژوهش ها حاکی از آن است که رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال 1394 حدود 1.3 درصد است. 

مرکز آمار ایران رشد بخش نفت در سال 1394 (به قیمت سال 1376) را معادل 3.6 درصد اعلام کرده است. 

متقاضی این گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بوده است. 
کد خبر 268844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =