صحبت کاربوز، مدیر دپارتمان هیدروکربن موسسه مطالعات انرژی مدیترانه در پاریس به خبرنگار شانا گفت: اینکه ایران چه مقدار نفت و گاز و در چه فاصله زمانی می تواند وارد بازار کند همچنان موضوعی بحث برانگیز است، اما شکی نیست که در درازمدت، ایران به جایگاه مطلوب خود در بازارهای جهانی نفت و گاز می رسد.
وی افزود: بدون شک ایران در بلندمدت جایگاه مطلوب خود را در بازار نفت و گاز به دست می آورد.
این کارشناس حوزه انرژی به پایین آمدن قیمت نفت اشاره کرد و گفت: زمانی که محموله های جدید نفت خام ایران وارد بازار شد، بازار مازاد عرضه داشت و امکان جذب نفت ایران ضعیف بود.
وی گفت: اگرچه تایید نهایی الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران بارها به تعویق افتاد اما قراردادهای جدید نفتی امید برای جریان یافتن سرمایه گزاری به سمت بخش نفت و گاز ایران را بیشتر کرد.
مدیر دپارتمان هیدروکربن موسسه مطالعات انرژی مدیترانه افزود: شرکت های بین المللی نفت و گاز علاقهمند و مشتاق سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران هستند.
وی در عین حال گفت: این تصور که شرکت های بین المللی بلافاصله به سمت بخش نفت و گاز و ایران حرکت می کنند، اشتباه است.
کاربوز تصریح کرد: ماورای هر چیز، شرکت های بین المللی زمانی برای پروژهها هزینه می کنند که سودآوری مطلوب و فضای سرمایه گذاری جذابی برای آنها قابل پیش بینی باشد.
وی، الگوی جدید قراردادهای نفتی را برای جذب سرمایه و فناوری ازسوی ایران ضروری دانست و خواستار بهبود نظام مالی و بانکی، سازگار شدن این ساختار با استانداردهای بین المللی و کاهش دیوانسالاری به عنوان موانع توسعه بخش نفت و گاز ایران شد.
این کارشناس حوزه انرژی توصیه کرد: ایران برای منعطف کردن و تنوع بخشی به منابع درآمدی خود تلاش کند تا تحت تاثیر تکانههای قیمت نفت و گاز قرار نگیرد.
وی به تحریم های ایران و تحولات ژئوپولیتیک در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: فرصتهای تجاری ایران بزرگتر از آن هستند که بتوان آنها را انکار کرد.
کاربوز افزود: شکی نیست که ایران در دهه های آینده پروژه های چند میلیارد دلاری را در حوزه انرژی تجریه خواهد کرد.
وی معتقد است: دوره پساتحریم دوره آزمون است، ایران در بلندمدت به طور قطع به مرکز تجارت منطقه بدل خواهد شد زیرا بخش زیادی از بی اعتمادی بین المللی به ایران از میان خواهد رفت.
این کارشناس حوزه انرژی همصدایی مقامهای ایرانی را بسیار مهم دانست و گفت: مقامهای ایرانی باید همصدا باشند زیرا چندصدایی سبب ایجاد احساس منفی در بازار و سرمایه گذاران می شود.
کاربوز، شناخت ضعیف تاجران و شرکت های بین المللی از ایران و فرهنگ ایرانی را نیز یادآور شد و گفت: مقامها و دستگاههای دولتی ایران باید به تاجران و شرکتهای بین المللی درباره نحوه فعالیتها آنها در ایران خدماتی را از جمله در زمینه فرهنگ و سنتهایی ایرانی و نحوه اندیشیدن ایرانی ها به آنها ارائه دهند.
وی، دوره پساتحریم را آزمونی برای ارزیابی موفقیت دیپلماسی ایران در حوزه انرژی دانست و افزود: دوره پساتحریم فرصتهایی را برای شرکتهای ایرانی به منظور توسعه تجارت خارجی بهویژه در کشورهایی که برای ایران اهمیت راهبردی دارند، ایجاد خواهد کرد.
نظر شما