به گزارش شانا، اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در تشریح بازدید برخی اعضای این کمیسیون از پالایشگاه تهران و مجموعه تاسیسات مخازن نفتی و خطوط انتقال نفت که دیروز (یکشنبه، 18 تیرماه) انجام شد، گفت: کمیسیون انرژی مجلس بر اساس دستور کار خود از محل پالایشگاه تهران بازدید کرد، پالایشگاه تهران، پالایشگاه بزرگی بوده که قدمت 50 ساله دارد و بخش زیادی از نیازهای استان تهران و شهرهای اطراف را مرتفع میکند.
وی با بیان اینکه پالایشگاه تهران در بخش توسعهای 2 اقدام مهم را انجام داده است، افزود: نخست در بخش نفت گاز که تولیدات آن آلایندگی بالایی داشت به واسطه سولفور 20 هزار PPM که یکی از دلایل آلایندگی تهران کامیونها و خودروهایی بود که از نفت گاز استفاده میکردند و گازوئیلی که در این پالایشگاه تولید میشد نامناسب بود، اما در سالهای اخیر با مدیریت توانمند پالایشگاه و برنامهریزیها و سرمایهگذاریهای کلان و تغییرات در فرآیند سولفور گازوئیل به زیر 10 PPM رسیده که به استاندارد اروپا نزدیک شده است.
قره خانی با اشاره به اینکه اقدام دوم در بخش بهبود کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه است، تصریح کرد: بنزینی که دارای آلایندگی سرب و بنزن بوده هم اکنون اوکتان آن تغییر پیدا کرده و سبب شده میزان آلایندگی آن کاهش یابد که این بنزین تولیدی بر اساس استاندارد یورو 4 است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اعضای این کمیسیون در ادامه از بخشهای مربوط به پالایش و پخش تهران اعم از مخازن فرآوردههای نفتی، انبار نفت ری و همچنین خطوط انتقال نفت و فرآوردههای نفتی و همچنین مرکز کنترل خطوط لوله و مخابرات نفت بازدید کردند، عنوان کرد: خطوط انتقال نفت از شهرهای جنوبی به این خطوط منتقل شد و از این قسمت به سمت تبریز، ساری، شاهرود و قزوین انتقال مییابد که شامل نفت خام و سایر فرآوردههای نفتی است.
وی با اشاره به اینکه مرکز کنترل ارتباط با پالایشگاههای مختلف در این نقطه قرار گرفته است، گفت: خطوط لوله و پالایشگاهها در این مرکز مورد نظارت دقیق مهندسی و نظارتی قرار میگیرد که کارکنان این مرکز بسیار منظم بوده و با احساس مسئولیت خاصی به وظایف خود عمل کرده و سیستم مخابراتی هوشمندانه تغییر و تحولات را رصد میکند.
قره خانی با تاکید بر اینکه در آینده باید سرمایه گذاری بیشتری برای نوسازی این خطوط انجام شود، افزود: حجم موادی که از این خطوط انتقال مییابد سالانه 120 میلیارد لیتر و روزانه 320 میلیون لیتر است، بنابراین برای نوسازی این خطوط باید بودجههای لازم در نظر گرفته شود تا خسارتهای ناشی از این فرسودگی کاهش یابد.
نظر شما