به گزارش شانا، در این توضیحات آمده است: خبرگزاری فارس در تاریخ 18/ 1/ 97 با انتشار گزارشی تحت عنوان «بیتوجهی توتال به مفاد قرارداد توسعه فاز 11» به مواردی از جمله کمتوجهی شرکت توتال به مفاد قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارسجنوبی و عدم استفاده از تجهیزات ساخت داخل در این طرح اشاره کرده است که به منظور شفافسازی و تنویر افکار عمومی، پاسخ موارد یادشده به شرح ذیل جهت بهرهبرداری و درج در آن خبرگزاری محترم ارائه میگردد:
در مورد استفاده از توان پیمانکاران داخلی در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی باید گفت، کلیه مناقصات برگزار شده طرح توسعه فاز 11 تاکنون بین شرکتهای ایرانی و یا کنسرسیوم شرکتهای ایرانی و خارجی بوده که روند و نتیجه اولیه مناقصات، حاکی از انجام قطعی کلیه فعالیتهای اجرایی طرح در داخل کشور (بهصورت تماماً داخلی و یا مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی) بوده و در عمل تعهد 51 درصدی قانون حداکثر استفاده از توان داخلی و حتی فراتر از آن محقق خواهد شد.
در خصوص تأمین خطوط لوله دریایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز شرکت توتال ضمن بررسی شرایط و وضعیت سازندگان ایرانی و الزامات فنی و زمانی طرح توسعه فاز 11، شامل حساسیت بسیار بالای لولههای سرویس سه فازی و گازترش و وابستگی تولید مداوم و اقتصادی میدان بهسلامت این لولهها در طول زمان برداشت و از طرف دیگر تجربه آسیبهای وارده به لولههای انتقال گاز ترش در خلیجفارس و همچنین موارد مشابه در سایر میادین گازی در دنیا، حساسیت و دقت ویژه و سختگیرانهای متفاوت با روال سالهای قبل داشته و از سه سال پیش و قبل از مذاکرات انعقاد قرارداد فاز 11، برنامه مطالعاتی جامع و مفصلی را در زمینه علل وقوع حوادث فوق و بهروزرسانی استانداردهای لازم جهت تولید لولههای باکیفیت بالا و کاملاً مقاوم در شرایط محیطی فوق و بهصورت یکپارچه همراه با نظارت و آزمونهای سختگیرانه آغاز کرده است، لذا رعایت الزامات فنی و جمعبندی جدید در این خصوص ضروری میباشد.
در این راستا شرکتهای داخلی نیز علاوه بر رعایت زمانبندی و ظرفیت ساخت، بایستی الزامات فنی و کنترلی مربوطه و تجهیزات لازم را دارا بوده و رعایت کنند که در این خصوص جلسات مشترکی با هر سه شرکت نامبرده و نیز انجمن تخصصی مربوطه برگزار شده و در مورد نحوه و امکان تعامل در تولید لولههای فاز 11 در هر یک از مراحل طرح، بهتفصیل مذاکره، بررسی و جمعبندی شده است.
از آنجا که تأمین این خطوط در مسیر بحرانی طرح قرار داشته و شروع تولید و بهرهبرداری از میدان مشترک پارس جنوبی و تداوم آن به عملکرد صحیح و پایدار تجهیزات و تأسیسات به خصوص خطوط لوله این طرح وابستگی دارد، امکان دیکته کردن شرایط خاصی به پیمانکار یا الزام به صرفنظر از مشخصات فنی به دلیل مسئولیتهای قراردادی نیز وجود ندارد.
نکتهای که بایستی توجه شود این است که سه شرکت ایرانی یادشده صرفاً عملیات رول کردن ورق و ساخت لوله نهایی را انجام خواهند داد که بخش بالنسبه کمتری از مجموع سفارش لوله بوده و البته ورق خام مربوطه جهت سرویس مقاوم در برابر گاز ترش بههرحال در خارج ساخته و وارد میشود.
بهمنظور اجتناب از خلط مسئولیت و تبعات و ادعاهای بعدی و رعایت الزامات فنی پروژه، یکپارچگی مسئولیت چرخه ساخت لوله (فولادسازی، ورقسازی، لولهسازی) بایستی حفظ شود. لذا لازم است شرکتهای ایرانی مشارکت لازم با سازندگان بینالمللی و مورد تأیید فولادساز و ورقساز و تضمین متقابل عملکرد بهعمل آورده را ارائه کنند که تاکنون محقق نشده است.
در مجموع شرکت ملی نفت ایران، راهکارهای لازم بهمنظور ارتقای خط تولید و احراز صلاحیت بینالمللی شرکتهای داخلی برای حضور در مناقصه مرحله دوم طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی و همچنین سایر پروژههای نفت و گاز داخل و خارج از کشور را در قالب حمایت از ساخت داخل و انتقال فناوری در دستور کار قرار داده و در حال برنامهریزی اجرایی آن است که همکاری و عزم و اراده جدی شرکتهای ایرانی و مشارکت با سازندگان بینالمللی فولاد و ورق را میطلبد.
در مورد تأمین کالا از شرکتهای ایرانی، فهرستی از تمامی سازندگان ایرانی تجهیزات صنعت نفت و گاز در اختیار شرکت توتال قرارگرفته که پس از طی مراحل ارزیابی و احراز صلاحیت فنی، در طول زمان اجرای پروژه از طرف پیمانکاران فرعی زیرمجموعه، دعوت به مناقصه خواهند شد. شایانذکر است که شرکت توتال ضمن برگزاری کارگاههای توجیهی، مراحل تشخیص و تأیید صلاحیت سازندگان را مطابق آخرین استانداردهای بینالمللی و برای تمامی شرکتهای ایرانی موردنظر به انجام رسانده و پس از برگزاری بازدید و جلسات فنی دقیق، صلاحیت سازندگان مزبور را برای تأمین کالا و یا خدمات موردنیاز مراحل اول و دوم طرح توسعه فاز 11 ارزیابی و در صورت نیاز، راهکارهایی برای بهبود کیفی و ایمنی آنها ارائه میکند.
موارد مطرحشده در زمینه تأمین تجهیزات برقی طرح توسعه فاز11 در گزارش خبرگزاری فارس نیز جای تعجب بسیار داشته و حاکی از فقدان حداقل اطلاع از روند اجرایی یک پروژه و ناآگاهی مرجع و منشأ خبر و ناشر آن میباشد. اصولاً شرکت توتال و شرکتهای توسعهدهنده E&P مشابه، مستقلاً هیچگونه قرارداد ساخت و یا خریدی در مورد تجهیزات برقی و یا سایر اقلام جزئی طرح نداشته و ندارند و در این مقطع از پروژه نیز تأمین تجهیزات برقی موضوعیتی ندارد. در کل، تجهیزات برقی سکوهای فاز11 پارسجنوبی (که البته بسیار محدود و در مقایسه با پالایشگاههای خشکی ناچیز میباشند) در زمان اجرا توسط پیمانکاران فرعی EPC (شرکتهای ایرانی سکوساز) مطابق طراحی تفصیلی خود، سفارشگذاری و تأمین میشود، بنابراین طرح چنین مسئلهای در پروژه توسعه فاز 11 که هنوز در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکاران فرعی ساخت سکوها است، موضوعیتی نداشته و استناد به مباحث مطروحه از سوی افراد غیرمسئول و نامطلع نیز جای سؤال و تأمل جدی دارد.
همچنین مراحل مطالعات و توسعه مشترک در زمینه فناوری ازدیاد برداشت ذکر شده در گزارش فوق، مطابق برنامهریزی قبلی و با جدیت از سوی پژوهشکده ازدیاد برداشت در حال انجام است.
در پایان شایانذکر است که مراحل توسعه فاز مزبور مطابق با برنامه زمانبندی مصوب در حال پیگیری بوده و پیمانکار توسعه نیز تاکنون بهصورت رسمی هیچگونه ادعای عملی مبنی بر معافیت از انجام کار و یا تعلل ناشی از شرایط سیاسی بینالمللی نداشته و لذا از اصحاب رسانه درخواست میشود از ایجاد تشویش و شبههافکنی اجتناب ورزند.
نظر شما