فکر می کنید سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران وابستگی است؟!

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره گزارشی با عنوان «جوابیه فرافکنانه وزارت نفت به گزارش رشوه توتال» توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد و گفت: فکر می کنید سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در توسعه میدان‌های نفت و گاز وابستگی است؟!!

به گزارش شانا، در این توضیحات که در واکنش به گزارش 19 دی‌ماه خبرگزاری مهر ارائه شده، آمده است:

«در توضیحات منتشر شده از سوی این خبرگزاری، در مواردی به وزارت نفت نسبت‌های ناروا داده شده است و نیز در بخش‌هایی از آن ردپای آشکاری از تفکر «تلاش برای انزوای ایران» دیده می‌شود که به‌ویژه به دلیل اهمیت مورد دوم، پاسخ به آن را ضروری دانستیم.

در توضیحات خبرگزاری مهر ضمن برشمردن دلایل توجه بیش از پیش خود به اتهام رشوه‌دهی توتال برای اخذ قراردادهای 20 سال قبل در ایران، وزارت نفت را به چشم بستن بر فساد متهم کرده است، در حالی که کارنامه وزارت نفت و دولت تدبیر و امید در آگاه‌سازی جامعه نسبت به مبارزه با فساد و تخلفات بر همه روشن است، اما در افشای فساد و پیگیری تخلفات خود را مقدم بر دستگاه‌های قانونی کشور نمی‌دانیم. ما قویا معتقد به تفکیک قوا و احترام به قانون اساسی در همه شئون آن هستیم و می‌دانیم اگر هر دستگاهی خود بخواهد رأسا نسبت به پیگیری اتهام‌ها و شایعات اقدام کند کشور با بی‌سامانی مواجه می‌شود. از شما هم که ظاهرا یک رسانه معتقد به مبانی قانونی جمهوری اسلامی هستید انتظار نمی‌رود ماموم مقدم بر امام باشید.

ما در جوابیه قبلی به شما یادآور شدیم که آنچه فعلا درباره رشا و ارتشا شرکت توتال درباره قراردادهای توسعه فاز 2 و 3 در سال‌های میانی دهه 70 بر سر زبان‎هاست به استناد گزارش‌های ژورنال‌های پاریس به دست شما رسیده است، در غیر این صورت شما با چه سند و مدرکی مدعی رشا و ارتشا شده‌اید؟ نویسنده خبرگزاری مهر را به بازخوانی مطالب خودتان ارجاع می‌دهیم که سه روز پیش از انتشار این توضیحات خطاب به وزارت نفت، پاسخ سخنگوی قوه قضائیه در همین زمینه را منتشر کردید که گفته‌اند: درباره «مسئله رشوه توتال در مورد قراردادهای پارس جنوبی» اگر تخلفی باشد قاعدتاً یا دادستانی کل یا سازمان بازرسی ورود می‌کنند، هنوز در این باره پرونده‌ای در دادسرا تشکیل نشده است. ( خبرگزاری مهر – 16 دی 97 ؛ کد خبر 4505464 )

پاسخ سخنگوی قوه قضائیه که دست بر قضا خطاب به خبرگزاری شما هم گفته‌اند واضح و روشن است، مگر اینکه شما خود را در پیگیری این‌گونه موضوعات محق‌تر و صاحب صلاحیت‌تر از قوه قضائیه بدانید! نوع نتیجه‌گیری‌های‌تان هم نشان می‌دهد که  احتمالا امر کارکرد رسانه‌ها برای شما مشتبه شده است و گمان می‌کنید که رسانه‌ها می‌توانند خود پیگیر پرونده‌های قضایی باشند! در همین توضیحات هم نوشته‌اید: «به اطلاع شما می‌رسانیم طبق قانون اساسی، رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند و بر همین اساس، از ارکان اصلی مبارزه با تخلف و فساد شناخته می‌شوند و به نمایندگی از مردم، منافع آنها را پیگیری می‌کنند تا خدای ناکرده، منابع ملی در سایه بی‌تعهدی، عافیت‌طلبی و خیانت احتمالی دست‌اندرکاران، پایمال نشود».

البته که کلمات بسیار دلنشینی نوشته‌اید و ما نیز قویا بر تاثیر مثبت فعالیت رسانه‌ها برای شفاف‌سازی ابعاد مختلف فساد و ناکارآمدی و تسهیل مطالبه‌گری عمومی در مبارزه فراگیر با اژدهای هفت سر فساد تاکید داریم، با این حال هر چه در متن قانون اساسی ایران جست‌وجو کردیم چنین جملات، ادبیات یا تفاسیری را که شما مدعی شده‌اید، نیافتیم. احتمال دادیم شما متن قانون اساسی کشور دیگری را مطالعه و گمان کرده‌اید که این قانون اساسی ایران است. بی‌تردید همین تصور نادرست شما از حیطه قانونی وظایف و کارکرد رسانه‌ها در مواجهه با اتهامات و تخلفات است که سبب شده شما خود را مقدم بر قوه قضائیه بدانید و حتی به سخنان صریح سخنگوی دستگاه قضا هم توجه نکنید. اکنون تکلیف شرعی ما است تا مجددا شما را به رعایت نص صریح قوانین جمهوری اسلامی ایران، عدم اجتهاد شخصی نسبت به مفاهیم آن و صیانت از حریم قانون اساسی به عنوان میراث گرانسنگ جمهوریت و اسلامیت نظام دعوت کنیم.

اما بخش دیگری از مطلب خبرگزاری مهر، مربوط به مقوله و مفهوم توسعه صنعت نفت است که در این بخش نیز همچون بخش پیشین، مشخص است که تصور متفاوتی از مفهوم توسعه دارید. نوشته‌اید که «صنعت 100 ساله نفت با گذشت چهار دهه از انقلاب همچنان وابسته به توان شرکت‌های خارجی است».  همین جمله می‌تواند تفاوت عمیق و بنیادین نگاه‌ها را در مفهوم توسعه صنعت نفت نشان دهد. در حقیقت آنچه شما از آن با عنوان «وابستگی» یاد می‌کنید در جهان امروز معنای «همکاری» دارد. شما گمان می‌برید چون صنعت نفت در ایران 100 سال سابقه دارد پس ما نباید با جهانیان در توسعه و پیشرفت این صنعت همکاری کنیم؟ شما گمان می‌کنید سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران، وابستگی است، در حالی که قواعد اقتصاد امروز جهان برای این انگاره‌های خیالی ارزشی قائل نیست. در جهان امروز توسعه در خلأ رخ نمی‌دهد و بهترین و کم‌هزینه‌ترین نوع توسعه، همکاری و مشارکت جهانی وسیع است. قبلا هم در نوشته‌های پیشین یادآور شدیم و پرسیدیم که چرا شما گمان می‌کنید ایران قطعه‌ای نادر و خاص از جهان است که نباید مدل‌های آزموده‌شده توسعه را اجرا کند و حتما باید بر اساس بینش شما پیش برود؟ نوشته‌اید این صنعت توانسته است همگام و همپای صنایع استراتژیک موشکی به خودکفایی برسد، این جمله هم خود مؤید نوع نگاه شما به مقوله توسعه است که نشان می‌دهد متاسفانه نه خصلت صنعت موشکی را درک کرده‌اید نه با ماهیت و کارکرد صنعت نفت آشنایید.

آیا بزرگوارانی که در نگارش و انتشار این توضیحات در خبرگزاری مهر نقش داشته‌اند نمی‌دانند صنعت موشکی اساسا یک صنعت اقتصادی نیست. قرار نیست در تولید موشک هزینه و فایده به صورت دقیق آنالیز شود. موشک را تولید نمی‌کنیم که از درآمد آن بودجه عمرانی کشور را تامین کنیم، اما در صنعت نفت باید هزینه کردن هر ریال توجیه اقتصادی و فنی داشته باشد. در صنعت نفت برای هر دلار جذب سرمایه داخلی و خارجی، ده‌ها آیتم فنی شامل نرخ و دوره بازگشت، ضریب‌های متغیر و ... محاسبه می شود. شما به دلیل همین انگاره و پیش‌فرض ذهنی نادرست به جاده تحلیل نادرست در افتاده‌اید. اما اگر ملاک و معیار شما برای وابسته دانستن صنعت نفت به خارجی‌ها، تلاش ما برای همکاری و مشارکت فنی و سرمایه‌ای با شرکت‌های بزرگ جهان است باز هم تاکید می‌کنیم ما عزت صنعت نفت و اقتصاد ایران را در انزوا و گوشه‌نشینی نمی‌دانیم و اگر قرار باشد لکوموتیو توسعه صنعت نفت ایران بر ریل تصورات شما  و همفکران‌تان حرکت کند، نه 40 سال که 400 سال پس از انقلاب اسلامی هم این صنعت توسعه نمی‌یابد.»

کد خبر 287068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =