سود ویژه، محملی برای پرداخت پاداش به هیئت ‎مدیره شرکت ملی نفت نیست

بخشی از سود ویژه شرکت ملی نفت ایران مطابق قانون تجارت به عنوان سود سهام به سهامدار این شرکت تعلق می‎گیرد، اما از آنجا که صددرصد سهام این شرکت متعلق به دولت است و نه هیئت‎ مدیره، بنابراین هیچ محملی برای پرداخت پاداش به اعضای هیئت ‎مدیره این شرکت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار شانا، روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران در واکنش به خبری با عنوان «پاداش اعضای هیئت‎ مدیره شرکت‌های دولتی چقدر است؟» که ششم بهمن ماه امسال در خبرگزاری فارس منتشر شد، پاسخی به شرح زیر ارائه داد:

«مطابق قانون تجارت، سود پس از کسر مالیات هر شرکت از جمله سود ویژه شرکت ملی نفت ایران در حساب تقسیم سود به چند بخش تقسیم می‎شود. بخشی از این رقم به عنوان سود سهام به سهامدار این شرکت که صددرصد آن متعلق به دولت است پرداخت می‎شود و مابقی به عنوان اندوخته عمومی و سرمایه‎ای برای بازپرداخت دیون و تعهدات و در صورت وجوه مازاد به طرح‎های سرمایه‎ای شرکت ملی نفت ایران اختصاص می‎یابد.

نگارنده به این موضوع توجه نداشته است که این موضوع فقط در شرکت‎های خصوصی می‎تواند موضوعیت داشته باشد که بخشی از سود ویژه خود را به سهامداران خصوصی اختصاص می‎دهند، اما در حساب تقسیم سود در شرکت‎های دولتی همچنان که در بالا به آن اشاره شد، هیچ محملی برای پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره وجود ندارد.

در لایحه بودجه کل کشور برای کل هزینه‎های جاری هر شرکت تنها یک رقم ذکر می‎شود و هیچ تفکیکی که بتوان پاداش اعضای هیئت ‎مدیره را از آن استخراج کرد وجود ندارد. حتی در بودجه تفصیلی هر شرکت که در سازمان برنامه و بودجه بررسی می‎شود، کل اعتبار مربوط به پاداش پایان سال و عیدی برای کلیه کارکنان به صورت یک رقم درج می‎شود که در آنجا نیز امکان این تفکیک وجود ندارد.

همچنین طبق قانون تجارت و ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷، هر شرکت تنها می‎تواند معادل یک ماه حقوق به کارکنان خود (از جمله اعضای هیئت مدیره) پاداش پرداخت کند.

در پایان لازم است بر این نکته تاکید شود اگرچه شرکت ملی نفت ایران و خانواده بزرگ صنعت نفت که همیشه در برهه‎های مختلف تاریخ کشور، پرچم‎دار و پیشقراول جهاد اقتصادی بوده است، شفاف‎سازی و ایجاد مطالبات عمومی را به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‎های جلوگیری و مبارزه با فساد در کشور می‎داند و از این منظر تلاش رسانه‎ها و خبرگزاری‎ها را به عنوان نهادهای تاثیرگذار در جامعه می‎ستاید، اما انتظار دارد رسانه‎ها پیش از انتشار هرگونه مطلبی با بررسی محتوا از طریق بخش‎های پژوهشی خود از سلامت و درستی آن مطالب اطمینان حاصل کنند، زیرا انتشار مطالب بی‎پایه و اساس، نتیجه‎ای جز تشویش افکار جامعه و کاهش اعتماد عمومی به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور در پی نخواهد داشت».

کد خبر 287206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =