اهداف تفاهم‌نامه توسعه ناوگان خودروهای دوگانه‌سوز چیست؟

تفاهم‌نامه گازسوز کردن خودروها را که امروز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت امضا شد می‌توان نخستین گام دولت برای افزایش سهم‌ سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها، پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور نام برد، گامی که می‌رود تا با افزایش تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در کشور، به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، گاز را به سوخت ملی ایرانیان بدل کند.

طرح گازسوز کردن نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی عمومی در کشور به دنبال پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه و مصوبه شورای اقتصاد اجرایی شد؛ بر پایه آن، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی موردنیاز اجرای آن از طریق تسهیلات بانک ملت تامین خواهد شد و دولت (وزارت نفت) از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین، به وانت‌بارها، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربرهای شخصی، برای گازسوز کردن خودروها کمک بلاعوض ارائه می‌کند.

ارائه تسهیلات رایگان به دارندگان خودروهای عمومی برای گازسوز کردن خودروها، آن هم در فاصله‌ای کوتاه پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و کاهش روزانه حدود ۲۳ میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور را می‌توان موج دوم توسعه صنعت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور برشمرد که در صورت اجرایی شدن آن، آثار و برکات مثبت آن تا مدت‌ها برای کشور باقی خواهد ماند و دستاورد توسعه‌ای دیگری در کارنامه وزیر نفت را به ثبت می‌رساند.

علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش امروز (یکشنبه،۲۴ آذرماه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه ناوگان دوگانه‌سوز کشور گفته است: «در سال ۹۶ دولت تلاش کرد تا اقدام‌های توسعه‌ای در صنعت سی‌ان‌جی را به انجام برساند، اما به‌دلیل اختلاف قیمت بسیار اندک آن با بنزین، این صنعت مورد توجه عموم قرار نمی‌گرفت و رغبتی برای گازسوز کردن خودروها از سوی مردم وجود نداشت.» با متعادل‌سازی قیمت بنزین، به نظر می‌رسد زمان مناسبی برای اقدام‌های توسعه‌ای در این صنعت ایجاد شده است، اما دلایل اجرا، اهداف و منافع این طرح چیست که وزیر نفت آن را مقدمه‌ای برای تبدیل گاز به سوخت ملی ایرانیان عنوان می‌کند؟

بر پایه گزارش بررسی آماری سالانه شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) در پایان سال ۲۰۱۸، ایران با ۳۱.۹ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز دارای دومین رتبه ذخایر گازی در جهان است، افزون بر آن کشور دارای یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های گازرسانی در دنیاست و بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور زیر پوشش گاز هستند و همین موضوع ظرفیت و زیرساخت‌های مناسبی را برای استفاده موثر از این سوخت پاک برای کشور فراهم کرده است.

هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور عرضه می‌شود، قطعات و تجهیزات موردنیاز این صنعت در سال‌های گذشته کاملا بومی‌سازی شده و با توجه به افزایش تعداد تقاضاها، کارخانجات تولید تجهیزات موردنیاز این صنعت ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند و افزون بر آن، نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی و ۲۵۰ واحد کارگاهی مجاز در کشور فعال است که به دلیل پایین بودن قیمت بنزین، تنها نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

حمید قاسمی‌ ده‌چشمه، مدیر سابق طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آینده این صنعت می‌گوید: با منابع عظیم گازی و زیرساخت‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌توان نسبت به احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس در شهرک‌ها، میدان‌های شهرداری و پایانه‌های اتوبوس و تاکسیرانی اقدام کرد و گاز را مانند ‌ای‌تی‌ام‌های بانکی در خیابان‌ها و کوچه‌ها عرضه کرد و هر ایرانی می‌تواند در پارکینگ منزل خود سوخت‌گیری کند؛ گامی که تحولی عظیم در کشور در زمینه عرضه سوخت به خودروها به نظر می‌رسد.

کاهش مصرف بنزین، افزایش توان صادراتی ایران، ارزآوری برای کشور، کاهش آلاینده‌های هوای کلانشهرها و شهرها، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی، رونق کارخانه‌های تبدیل، توسعه‌ خدمات و صنایع وابسته به صنعت سی‌ان‌جی از جمله استارت‌آپ‌ها و اشتغال‌زایی از مهم‌ترین اهداف طرح توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور به شمار می‌رود و اقدام‌های توسعه‌ای نظیر به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌تر از سوی خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت، همکاری با بخش‌های پژوهشی، لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه تبدیل و سوخت‌گیری و توجه به الزام‌های استانداردسازی از مهم‌ترین نیازمندی‌های این صنعت در کشور است.

پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، وزارت نفت با دریافت مصوبه شورای اقتصاد، امضای تفاهم‌نامه با گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه تولید خودروهای دوگانه‌سوز و امضای تفاهم‌نامه امروز برای تامین مالی اجرای این طرح نشان داد تلاش دارد به‌سرعت به تعهدهای خود در زمینه منتفع شدن مردم از منابع حاصل از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور جامه عمل بپوشاند. اگر بخواهیم نگاهی منصفانه و فارغ از سیاست‌زدگی‌های این روزها داشته باشیم، توسعه سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها اقدامی دوراندیشانه و دلسوزانه است که خیر و برکات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن در سال‌های آینده بر همگان روشن خواهد شد، اما باید منتظر گام‌های بعدی برای گازسوز کردن خودروهای شخصی، جایگزینی سی‌ان‌جی به عنوان سوخت مصرفی خودروهای دیزلی و ... بود که به نظر می‌رسد وزیر نفت و معاون جوانش به دنبال باز کردن این مسیر در آینده‌ای نه چندان دور هستند.

آرزو عطایی

کد خبر 296583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =