به گزارش شانا، در اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمده است: «با وجود توضیحات مکرر ماههای اخیر پیرامون کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی در کشور بهویژه در کلانشهرها، اخیراً و به دنبال آلودگی روزهای گذشته مجدداً ابهاماتی ایجاد شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مطرح کردهاند که توضیحات ذیل جهت روشن شدن اذهان مردم ارائه می شود.
طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسایل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آنها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد میشود.
از سوی دیگر طبق گزارشهای روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلودهترین روزهای هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن میتواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد حدود ۱۵ بوده که بسیار پایینتر از حدمجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران است. شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در حال حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جادههای اصلی مواصلاتی کشور توزیع میشود.
بخش عمدهای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهرها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است. به واقع بخش کربندار ذرات معلق به عنوان یکی از زیانبارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تأثیر بر سلامتی به شمار میرود. این بخش به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیمبندی میشود.
کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربنهای حلقوی (PAHs)، آلکانها و اسیدهای آلی میشود و منبع آنها وسایل نقلیه، احتراق سوختهای فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنشهای فوتوشیمیایی است. با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفینهای موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد، اما کربن معدنی که به دوده اطلاق میشود و مهمترین منبع آن احتراق ناقص سوختهای فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل میدهد.
طی هفتههای گذشته سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاههای متولی کنترل و نظارت بر استاندارد سوخت، به دفعات بنزین توزیعی در کشور را مطابق استاندارد دانستهاند.
بازرسان و ناظران سازمانهای ملی استاندارد و محیط زیست بهطور مستمر و روزانه اقدام به نمونهبرداری و آزمایش سوخت توزیعی در کشور کرده و در صورت خارج بودن کیفیت سوخت از استانداردهای تعیینشده سریعاً مراتب را به مراجع قانونی گزارش میکند. علاوه بر این بازرسان شرکت ملی پخش نیز پیش از توزیع سوخت بارها اقدام به انجام آزمایشهای مختلف کرده و در صورت مغایرت هر یک از پارامترهای زیست محیطی سوخت با استانداردهای تعیین شده از توزیع آن جلوگیری میکند.»
نظر شما