به گزارش خبرنگار شانا، عیسی کلانتری، امروز (یکشنبه، ۲۷ بهمنماه) در بیستویکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، با بیان اینکه قرار بود سالانه ٧٠ هزار کامیون و همه اتوبوسها و مینیبوسهای کشور نوسازی شوند، همچنین ٢٠٠ هزار موتورسیکلت برقی تولید و موتورسیکلتهای کاربراتوری در مدت ١٠ سال حذف شوند، گفت: همه این کارها به سالانه ٢٠ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد که اکنون با وجود تحریمها جذب این رقم سرمایه مشکل است.
وی با اشاره به اینکه در کشورهایی مانند ایران چه بخواهیم چه نخواهیم محیط زیست یک انتخاب اجباری است، افزود: هیچ صنعت و فعالیتی نیست که به خودی خود دوستدار محیط زیست باشد، اما آلایندگی نسبی است، برای نمونه فکر میکنیم که کشاورزی دوستدار محیط زیست است، در حالی که اینطور نیست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دولت هزینههای هنگفتی برای حفظ محیط زیست در شرایط تحریم انجام داده است. اگر امروز در کلانشهرها همان بنزینهای سال ۹۱ را استفاده میکردیم امکان زندگی در شهرها از بین میرفت.
کلانتری تصریح کرد: از خدمات وزیر نفت برای حفظ محیط زیست قدردانی میکنم. صنعت نفت با حضور وی با حداقل آلایندهها در حال پیشروی است. باید بدانیم اگر امروز در صنعت حملونقل مشکل داریم به علت سوخت نیست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پس از روسیه بالاترین شدت مصرف انرژی را در دنیا داریم. وقتی صحبت از صرفهجویی در مصرف هر نوع انرژی میشود سروصداهایی بلند میشود که به جز عقب نگه داشتن کشور دستاوردی نخواهد داشت.
وی افزود: ما کشوری هستیم که ۸۱ درصد موتورسیکلتهای آن اسقاطی و ۶٠ درصد کامیونها مربوط به زمان جنگ جهانی دوم است که همچنان تردد میکنند، با این وضع چگونه میتوانیم انتظار هوای پاک داشته باشیم؟
کلانتری عنوان کرد: امروز عوارض آلایندگی به شهرداریها داده میشود و صرف بهبود محیط زیست نمیشود که در قانون بودجه سال آینده پیشبینی شد یک سوم عوارض آلایندگی صرف بهبود محیط زیست شود که اقدام بسیار خوب و ارزندهای است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قبل از سهمیهبندی بنزین روزانه ٨۵ تا ٩٠ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشد، در حالی که ترکیه با درآمد ناخالص بیشتر از ما، مصرف روزانه بنزین کمتری نسبت به ما دارد.
نظر شما