به گزارش شانا، در نامه احمدتوکلی تصریح شده اجبار وزارت نفت به تحویل قیر رایگان سبب فسادهای گستردهای شده و اصرار برخی نمایندگان به افزودن این حکم فسادانگیز به لایحه بودجه، تعجببرانگیز است.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
همانطور که مطلع هستید از سال ۱۳۹۱ بهمنظور پیشبرد طرحهای عمرانی و راهسازی، در قانون بودجه سالانه، بندی مبنی بر عرضه رایگان وکیوم باتوم (ماده اولیه قیر) توسط شرکت ملی نفت ایران به چند دستگاه دولتی به تصویب رسیده است. این بند از قانون بودجه منجر به بروز ناکارآمدی و فسادهای گسترده در نهادهای مرتبط اعم از شرکت ملی نفت، پالایشگاهها، دستگاههای اجرایی، شرکتهای تولید و توزیع قیر و پیمانکاران شده است.
گزارش تفریغ بودجه سالانه ارائهشده توسط دیوان محاسبات کشور، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در ارتباط با لایحه بودجه توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و همچنین پروندههای قضایی در ارتباط با فساد مدیران استانها در حوزه قیر حکایت از رعایت نشدن قانون موضوع فوق و هدررفت منابع عمومی کشور است. این پدیده، فساد را به جان برخی نمایندگان نیز انداخت.
گزارش تفریغ بودجه سالانه کل کشور نشان میدهد که مقدار قابلتوجهی از قیرهای تخصیص دادهشده، در پروژههای عمرانی مورد استفاده قرار نگرفته است. تخصیص بیش از مقدار تعیینشده در قوانین بودجه به برخی از دستگاههای موضوع این بند و تأمین نشدن کامل مقدار قیر برای دیگر دستگاهها در کنار وجود مغایرت در ارقام مبالغ اعلامشده شرکت ملی نفت ایران و پالایشگاهها و در نتیجه عدم تسویه مبالغ مذکور با خزانهداری کل کشور در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تنها بخشی از ناکارآمدی و تخلفات عملکردی بند فوق است.
همچنین بررسی اطلاعاتی و قضایی مستندات پروندههای موجود نشان میدهند تبانی برخی مدیران دولتی با پیمانکاران و سندسازی بهمنظور دریافت قیر رایگان باعث نیمهکاره رها شدن طرحهای عمرانی، تحمیل هزینههای گزاف به دولت و در نتیجه تضییع گسترده منابع عمومی کشور شده است. از طرفی دیگر، در نظر گرفتن دستمزد غیرمتعارف ۳۴ درصدی برای قیرسازان از محل وکیوم باتوم دریافتی از پالایشگاهها علاوه بر اینکه هزینه بالایی به دولت تحمیل میکند، موجب تملک حجم زیادی ماده اولیه قیر توسط قیرسازان و کسب منافع غیرمعقول برای آنها میشود.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی بند فوق نشان میدهد که اجرای آن سبب بروز مشکلات مختلف برای شرکت ملی نفت و بازارهای داخلی و صادراتی شده است. استفاده دستگاهها از قیر بهعنوان پول بهمنظور تسویه حساب مالی با پیمانکاران عمرانی و در ادامه فروش آن در بازارهای غیررسمی با قیمتهای غیرواقعی منجر به وقوع جنگ قیمتی در بازارهای داخلی و خارجی قیر بین تولیدکنندگان رسمی قیر و دلالان آن شده است. همچنین بر اساس اطلاعات این گزارش، متن این بند از قانون بودجه در سالهای اخیر بهدرستی بیان نشده است. بدین صورت که شرکت ملی نفت ایران در واقع عرضهکننده وکیوم باتوم یا قیر نبوده و موارد مذکور از محصولات نهایی پالایشگاهها و شرکتهای قیرسازی است. لذا موظف کردن شرکت ملی نفت ایران نسبت به عرضه وکیوم باتوم یا قیر رایگان برای دستگاههای موضوع این بند، تکلیفی نادرست برای این شرکت است.
دولت در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، بند مرتبط با عرضه رایگان وکیوم باتوم یا قیر رایگان را حذف کرده بود، اما با توجه به برخی منافع احتمالی که فرآیند عرضه قیر رایگان برای نمایندگان مجلس دارد، این موضوع در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مجدداً تصویب شد.
امسال نیز دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۹ اقدام به حذف بند مذکور کرده و پیشبینیهای لازم را جهت پیشبرد طرحهای عمرانی دستگاهها انجام داده است. با این حال، کمیسیون تلفیق مجدداً این حکم را در بند الحاقی ۱ تبصره یک لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ گنجانده است.
نظر به مفاسد مترتب برای این بند قانون بودجه، دیدهبان شفافیت و عدالت پیشنهاد میکند برای جلوگیری از تضییع منابع عمومی کشور در شرایط سخت تحریم اقتصادی؛ به هیچوجه به بند الحاقی ۱ تبصره یک لایحه بودجه ۱۳۹۹ که موجب رشد فساد و اتلاف منافع مردم است رأی ندهید.
نظر شما