به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران، عباسعلی نژادسنگسری، مهندس ارشد حفاظت از خوردگی منطقه تهران شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با مهم توصیف کردن این پروژه گفت: مهمترین عامل اهمیت ایجاد این ایستگاه که در کیلومتر ۶۷ قرار دارد، جلوگیری از خوردگی خط لوله ۱۸ اینچی و افزایش ولتاژ حفاظتی این خط است.
وی با تشریح جزئیات این عملیات افزود: برای اجرای این پروژه، ابتدا درصدد ایجاد بستر آندی آن برآمدیم تا با کابل حفاظتی یک در ۳۵ به طول ۲۱۳ متر و کابل برق ۶۰ متری، تعداد ۲۰ آند چدن پُرسیلیس در زمینی به مساحت ۳۹۰ متر مربع نصب شود.
مهندس ارشد حفاظت از خوردگی خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران ساخته شدن اتاقک ترانس و نصب آن را از مراحل بعدی راهاندازی ایستگاه برشمرد و تصریح کرد: سرقت ایستگاه بابا سلمان در حدفاصل شهرهای اندیشه و شهریار و کاهش ولتاژ خط، اهمیت احداث این ایستگاه را دوچندان کرده است.
نژادسنگسری با اشاره به اینکه عدم استحکام و ویژگیهای حفاظتی اتاقک ترانس، احتمال سرقت در این نقطه را برای افراد سودجو قوت میبخشد، اظهار کرد: کاهش خوردگی لوله و افزایش طول عمر آن را میتوان از مشخصات کیفی و نکات حائز اهمیت در طرحی دانست که واحدهای نقلیه سنگین و برق نیز در آن مشارکت کردهاند و به آن همت گماردهاند.
وی با بیان اینکه اقدام یادشده بهمنظور ساماندهی سیستم کاتدی با توجه به مقدار استاندارد ولتاژ حفاظتی خطوط لوله انجام شده است، یادآور شد: استفاده از روشهای حفاظت از زنگ و خوردگی، مستلزم صرف هزینههای اقتصادی زیاد است، اما با یک بررسی کارشناسی میتوان نتیجه گرفت که صرف هزینههای اولیه برای پوشش دادن سازه و نصب سیستم حفاظت کاتدی نهتنها از خطرهای جانبی در آینده جلوگیری میکند، بلکه هزینههای مربوط به تعویض قطعات، تعمیرات و جبران خسارات و زیانهای وارده را کاهش میدهد و هزینههای لازم برای نصب چنین سیستمهایی را از نظر اقتصادی توجیهپذیرتر میکند.
مهندس ارشد حفاظت از خوردگی درباره هزینه احداث ایستگاههای حفاظت از زنگ در کلانشهرهایی مانند کرج، تأکید کرد: مهمترین هزینه بهویژه در شهرهای بزرگ، تحصیل اراضی مناسب برای احداث ایستگاه است که در اغلب موارد، پس از بررسیهای فنی لازم و کنترل خوردگی با لحاظ کردن همه جوانب و مطالعه و امکانسنجی، مراحل توافق با شهرداری یا مالک خصوصی بهمنظور تحصیل آن بسیار مشکل و طولانی است.
نژادسنگسری با اشاره به نقش مهم و حیاتی ایستگاههای حفاظت کاتدی در پیشگیری و کاهش خوردگی لولهها گفت: این ایستگاهها برای حفاظت از تأسیسات زیرزمینی مدفون در خاک ساخته میشوند و وظیفه آنها کاهش شدت خوردگی در خطوط لوله است و هرچه این ایستگاهها غیرفعال باشد، بهطور طبیعی سرعت رشد خوردگی خطوط شدت مییابد و به این منظور دائم پایش میشوند.
وی اظهار کرد: امروزه خوردگی شیمیایی فلزات از جمله مشکلات اساسی و هزینهساز صنایع بزرگ بهخصوص صنعت نفت است و لولههای انتقال، مخازن ذخیره سوخت و دیگر سازههای مدفون (یا غوطهور) در یک الکترولیت متناسب با شرایط موجود و با توجه به ساختار متالوژیکی خود، خورده میشوند و بعد از مدتی کار یک سیستم و پروسه فعال را مختل میکنند و به ضرر و زیانهای غیرقابل پیشبینی منجر میشوند و از همین رو ایستگاههای حفاظت کاتدی بهصورت ماهانه چک میشوند و صحت آنها از نظر کارکرد بررسی میشود و در هر بازدید مقدار ولتاژ و جریان اعمالی، اندازهگیری و ثبت میشود و در صورت هرگونه اخلال، عملیات عیبیابی و تعمیر انجام میشود.
نظر شما