به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علیرضا صادقآبادی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید تامین مخازن گاز طبیعی فشرده (سیانجی) ادامه داد: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور در شورای انرژی مصوب شده است و منتظر تصویب در هیئت وزیران هستیم.
وی افزود: با این اقدام سهم سیانجی در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیتهای مهم کشور است، گفت: این مزیت را نمیتوان نادیده گرفت، زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.
صادقآبادی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند.
به گفته وی، گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایهگذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.
لزوم جایگزینی رشد مصرف بنزین با سیانجی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، ادامه داد: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سیانجی جایگزین شود، در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیتهای کشور که صادرات بنزین است از دست میرود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل میشود.
صادقآبادی تاکید کرد: اقتصادیترین جایگزین برای بنزین در کشور، سیانجی است.
وی با اشاره به اینکه با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری میتوان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سیانجی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و پنج سال زمان است که معادل سه پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: با این کار افزون بر تحمیل هزینههای بیشتر، به مدت پنج سال عدمالنفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل میشود.
بازگشت سوخت مایع به سبد سوخت هزینههای زیادی برای کشور دارد
صادقآبادی به بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ مزیتی برای توزیع گاز مایع در کشور نداریم، منبع اصلی گاز مایع تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینههای زیادی را به کشور تحمیل میکند.
وی افزود: حتی در فصل سرد قیمت الپیجی از بنزین نیز بالاتر میرود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمیکند، در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سیانجی ۳۰ سنت، سود وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: از سوی دیگر این حجم الپیجی باید در کشور توزیع شود؛ اگر با خطوط لوله و تلمبهخانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد. در حمل جاده ای نیز افزون بر ینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا میبرد، سبب ایجاد آلودگی و تصادفهای جادهای نیز میشود بنابراین طرح جایگزینی بنزین با الپیجی اقتصادی و زیست محیطی نیست.
صادقآبادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید به سمتی برویم که تولید ثروت کند. از همین رو باید جایی سرمایهگذاری کند که عایدی بیاید اما این جایگزینی، منفی است.
به گفته وی، کشورهایی به دنبال ورود الپیجی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با سیانجی قابل رقابت نیست.
صادقآبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ مصرف سیانجی در کشور رو به کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی میرفت، افزود: در حال حاضر اما حدود یکچهارم از سبد سوخت خودروهای کشور سیانجی است.
وی با تاکید بر اینکه مصویه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی کار بزرگی بود، گفت: در همه بخشهای کشور مشکل نقدینگی وجود داشت با این حال از این طرح، دفاع خوبی شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: گاز طبیعی پاکترینترین سوختها است و هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش داده و بر تورم تاثیرگذار است.
استفاده از مینی الانجیها در حمل و نقل ریلی
در این بازدید نیز محسن نامداری، رئیس و عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانشبنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) با اشاره به بومیسازی مینی الانجیها در کشور گفت: با داخلی سازی و بومی کردن فناوری مینی الانجیها از این سوخت در لوکوموتیوها استفاده میشود.
وی افزود: در صنعت الانجی واحدهای بزرگ در کشور به نتیجه نرسید، اما می توانیم در واحدهای کوچکتر موفق عمل کنیم.
عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانشبنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) با بیان اینکه نبود ثبات در سیاستهای کشور درباره انرژیهای فسیلی آسیبرسان است، افزود: بازگشت الپیجی به سبد سوخت خودروها اشتباه است.
نامداری با بیان اینکه شرکت دانشبنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) افزون بر آنکه بزرگترین سازنده مخازن سیانجی و بزرگترین تبدیل کننده خودروهای دوگانه سوز (کاوش) در کشور است، گفت: در مجموع سالانه توان ساخت ۳۵۰ هزار مخزن را داریم، افزون بر آن پروژه انتقال اتان از کنگان تا بندر ماهشهر با استفاده از مخازن فولادی را نیز اجرا کردهایم.
وی ادامه داد: در بحث گازسوز شدن اتوبوسها نیز، مخازن اتوبوسی ساخته شده است و تنها منتظر تایید سازمان ملی استاندارد هستیم.
عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانشبنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) تاکید کرد: این شرکت با دارا بودن ۶۰ کارگاه تبدیل در ۱۹ استان کشور، ظرفیت تبدیل روزانه ۴۰۰ خودرو را داراست.
نامداری، در ادامه با اشاره به سهم ۳۵ درصدی این شرکت دانشبنیان در تبدیل خودروهای عمومی، افزود: مذاکره برای تبدیل ۵۰ خودرو با ساخت ایستگاههای سیانجی در کشور سوریه در جریان است که با اعتبار ۱۰۰ میلیون دلاری اجرا خواهد شد.
نظر شما