به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، محمدعلی دادور با اشاره به افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات فرآوردههای این پالایشگاه در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، گفت: تشکیل کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی نقش مؤثری در به نتیجه رسیدن کار گروهی و اعتماد به جوانان متخصص ایرانی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس داشت.
وی شرکت نفت ستاره خلیج فارس را از بزرگترین فعالان در زمینه تولید و فروش فرآوردههای نفتی برشمرد و افزود: با وجود اعمال تحریمهای ظالمانه سیاسی و اقتصادی، با بهرهگیری حداکثری از توان و ظرفیتهای موجود، توانستیم نقش مؤثری را در تأمین سبد سوخت کشور و خوراک صنایع پتروشیمی و صادرات فرآوردههای ویژه در بازار جهانی ایفا کنیم.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، بازارهای نفتی را در شرایط کنونی از پیچیدهترین، پرتلاطمترین و غیرشفافترین بازارهای مالی جهان خواند و افزود: با اینحال برآورد قیمت نهایی فروش فرآورده نقش مؤثری در برنامهریزی فروش و بهینهسازی مقدار تولید در بلندمدت دارد و به همین دلیل کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی را با هدف بررسی و ارزیابی مهمترین عوامل تأثیرگذار در قیمت فرآورده تشکیل دادیم تا به قیمت توجیهی برای محصولات ویژه تولیدی دستیابیم.
دادور تصریح کرد: با تعیین قیمت، افزون بر افزایش امکان رقابت در بازار جهانی، منافع و مصالح پالایشگاه با دستیابی به وسعت گستردهتری از بازار انرژی حفظ میشود.
وی قیمت فروش فرآورده در بازار هدف، هزینه حمل تا مقصد نهایی، هزینه دموراژ، هزینههای ثابت جانبی و سرانجام سود خریدار را در تعیین قیمت تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در پیشبینی پارامترها، عواملی از جمله اوضاع ذخیرهسازی مخازن و اولویتبندی فروش فرآوردههای تولیدی پالایشگاه، شرایط تقاضا و رقبای مارکت، وضع بازار ذخیرهسازی فرآورده، تحلیلهای تقاضای فرآورده و روند قیمت محصولات در آینده لحاظ میشود که سبب ایجاد دیدی شفاف نسبت به بازار میشود.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اظهار کرد: در این شرایط با بررسی حاشیه سود و رصد فاصله قیمت فروش فرآوردههای MOPAG و MOPS، MOPJ تصمیمگیری برای مذاکرات و بازاریابی برای مشتریان بازار هدف شرق آسیا نیز حاصل و مطابق آن عرضه و فروش این محصولات برنامهریزی میشود.
دادور بهکارگیری الگوریتمهای پیشبینی قیمتهای جهانی از جمله الگوریتم شبکه عصبی را ترفندی برای کاهش خطا و افزایش دقت در پیشبینیها دانست و گفت: در این ارزیابیها، با استفاده از یادگیری هدایتشده، یک الگوی شبکه عصبی برای پیشبینی ماهانه قیمت فرآوردههای نفتی، توسعه داده شده و در فرآیند توسعه این الگو، تأثیر انواع متغیر فنی و بنیادی، تعداد نرونهای لایه ورودی، تعداد لایهها و نرونهای پنهان، توابع تبدیل لایهها، پیشپردازش مناسب دادهها و تقسیمهای مختلف دادهها برای انتخاب مجموعههای آموزش و آزمایش، بهبود یافته و شرایط مناسبی برای پیشبینی روند قیمت فرآورده فراهم شده است.
وی با بیان اینکه کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی دقیق و مستمر وضع بازار نفت و انرژی را در داخل و خارج از کشور با رصد نشریات معتبر جهانی و اخبار و اتفاقهای روز این بازار، پایش میکند، افزود: از گامهای اجرایی در مطالعات بازار میتوان به شناسایی و جمعآوری اطلاعات اولیه بازار، تهیه طرح تحقیق و امکانسنجی برای ورود به بازار جدید، مذاکره و تقویت کانالهای بازاریابی بهویژه در بازارهای شرق آسیا اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس کنترل روزانه آمار معاملات بورس انرژی ایران و تجزیه و تحلیل مقدار عرضه و تقاضای انواع فرآورده نفتی، جمعآوری اطلاعات مربوط به ریسکها و فرصتها در سالهای گذشته، تحلیل نشریههای معتبر جهانی مانند پلتس و اداره اطلاعات انرژی آمریکا و بهرهگیری از آنها برای تعیین زمان مناسب بازار و اقدام درباره عرضه محصولات، پیشبینی روند تغییر قیمت در سطح داخلی و صادراتی، شناخت رقبا و تدوین راهبرد و برنامهریزی فروش برای ماههای پیش رو را از دیگر گامهای اجرایی در مطالعات بازار برشمرد.
دادور اتخاذ چنین رویکردی را سبب افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات این ابرپالایشگاه در سال ۱۳۹۹ ارزیابی و بیان کرد: به پشتوانه همت و همکاری تمام خانواده بزرگ ستاره خلیج فارس موفق به چنین رشدی در صادرات نسبت به سال ۱۳۹۸ شدیم و فروش بیش از یکمیلیون و ۶۰۰ هزار تن از چهار فرآورده ویژه تولیدی پالایشگاه به ۴۳ شرکت فعال در زمینه نفت و انرژی در بازارهای داخلی و صادراتی با بالاترین اختلاف قیمتی مؤید اعتقاد به کار گروهی و اعتماد به جوانان متخصص ایرانی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس است.
وی در پایان ابرپالایشگاه ستاره خلیجفارس را به سبب حجم تولید، برنامهریزی مدون و تحلیل و رصد بازارهای هدف یکی از اصلیترین تعیینکنندههای قیمت فرآوردهها معرفی کرد و اظهار داشت: امیدواریم در سال پیش رو نیز همچون گذشته به پشتوانه تلاش و روحیه جهادی همکاران و شناسایی بازارهای جدید مصرف و تمرکز بر مقصدهای جدید صادراتی شاهد افزایش ارزآوری برای کشور باشیم.
نظر شما