در دهه 90 مسائل زیست محیطی در کشورهای توسعه یافته به نحو چشم گیری زندگی انسان ها را تحت تاثیر خود قرار داد. در نتیجه مقررات مربوط به کنترل گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروها روز به روز سخت تر شد. در زمانی که هنوز کاتالیزور ها به خدمت گرفته نشده بودند استفاده از سوخت های گازی به جای گازوییل باعث کاهش این گونه آلاینده ها شد اما امروز طراحی اصولی موتورها و کارآیی کاتالیزورها عامل اصلی کاهش آلاینده ها به شمارمی رود
و این در حالی است که نوع سوخت نقش بسیار کوچکی را در این راستا ایفا می کند و تاثیر زیادی بر کاهش آلاینده های محیط زیست دارد.
عنوان کتاب: میزان آلایندگی خودروهای گازسوز (مسائلی درباره عملکرد، میزان آلایندگی و آثار زیست محیطی موتورها)
انتشارات : سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور
نویسندگان : اولاف نیلاند، الکس لاوسون
سال چاپ: 1380
گاز طبیعی جانشین خوبی برای سوخت ها در آینده به شمار می آید. برای استفاده از این سوخت پیش از هرچیز نیاز به وسایل نقلیه گاز سوز وجود دارد که هم اکنون وسایل نقلیه گاز سوز با کیفیت بسیار مطلوب در بازار در دسترس است. با وجود این ضرورت بیشتر توسعه به ویژه وسایل نقلیه سنگین گازسوز بیش از پیش احساس می شود.
کتاب میزان آلایندگی خودروهای گازسوز در حقیقت گزارشی است که کمیته فنی IANGV ( انجمن بین المللی وسایل گازسوز) آن را تهیه کرده است.
این کتاب متمم گزارش سال 2000 میلادی است که با استناد به عملکرد نمونه هایی از وسایل نقلیه گازسوز مباحثی چون ویژگی های سوخت فن آوری ساخت موتورهای گازسوز و معیارها و قوانین مربوطه را به تفصیل بررسی کرده است. این گزارش با پرداختن به فن آوری ژاپنی اروپایی و آمریکای شمالی، دورنمای جهانی موتورهای گازسوز را به روشنی ارائه می دهد.
پیشرفت های به دست آمده در توسعه سیستم سوخت معیارهای OBDدرباره موتورهای گازسوز شیوه های نوین آزمایش آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها و نمونه هایی از عملکرد تازه ترین محصولات گازسوز از دیگر مواردی هستند که به آن ها پرداخته شده است.
گزارش حاضر با عنوان پیشرفت های به دست آمده در زمینه فن آوری سنتی و زمینه های توسعه بیشتر اذعان می دارد که وسایل نقلیه گازسوز با استفاده از فن آوری سنتی نمی توانند از لحاظ زیست محیطی با دیگر محصولات مشابه رقابت کنند. تازه ترین اطلاعاتی که در تهیه این گزارش از آنها بهره گرفته شده است، به اواخر سال 1999 مربوط می شود.
موضوعات مورد بررسی در این کتاب:
فهرست علائم و اختصارات،
• ویژگی های سوخت
نکات کلی، ویژگی های احتراق، راندمان انرژی و ویژگی های گاز تولید شده
• موتور های مخصوص سوخت های گازی
نکات کلی، سیستم های احتراق، سیستم های سوخت رسانی، سیستم های تولید جرقه، سیستم تصفیه دود اگزوز، سیستم های عیب یاب OBD
• اندازه گیری میزان آلایندگی دود اگزوز و قوانین مربوط به آن
نکات اصلی، موتورها و خودروهای سنگین ،آلاینده های کنترل نشده
• خودرو های گازسوز
• خودروهای سبک
نکات کلی، مثال هایی از خودروهای OEM ، قدرت خروجی و مصرف سوخت آلاینده های کنترل نشده و عملکرد موتور در زمانی که گرم نشده است
• موتورها و خودروهای سنگین
ویژگی های کلی، موتورهای سنگین ساخت OEM ، آلاینده های کنترل قوانین و عمکلرد خودروها، میزان آلایندگی واقعی، مصرف انرژی
• روند پیشرفت ها
هدف از این گزارش، ارزیابی فن آوری خودروهای با سوخت گاز طبیعی در سطح بین المللی است اما با توجه به تجربه مولفان این گزارش و وجود اطلاعاتی از اروپا و تا حدی آمریکای شمالی این گزارش عموما بر پایه اطلاعات به دست آمده از این مناطق تهیه شده است. گرچه از خودروهای با سوخت CNG ساخت ژاپن نیز چند مثالی مطرح شده است .
موتورهای دیزلی قدیمی بسیار قابل اطمینان و از لحاظ مصرف انرژی کارآمد هستند. به همین دلیل موتورهای دیزلی که درآن ها سوخت به طور مستقیم تزریق می شود هنوز هم به عنوان نیروی محرکه خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. اما این گونه موتورها در برآورده کردن قوانین و مقررات مربوط به گازهای آلاینده - که روز به روز سخت تر می شوند- با مشکل مواجه اند. البته می توان با جایگزین کردن موتورهای پیشرفته - که قابلیت مصرف سوخت های جایگزین نظیر الکل و یا گاز را داشته باشند- به میزان قابل توجهی از آلاینده های خروجی از اگزوز این گونه خودروها و نیز مسمومیت حاصل از آنها کاست.
کد خبر 36760
نظر شما