شیوه‌نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار ابلاغ شد

وزیر نفت شیوه‌نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار را برای اجرا به مدیران عامل چهار شرکت اصلی و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ کرد.

به گزارش شانا، در ابلاغیه جواد اوجی آمده است:

«با توجه به ضرورت تسریع در انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار و پیشگیری از خلل در فرآیند تولید و لزوم برنامه‌ریزی‌های آتی برای پیشبرد انجام فعالیت‌های مرتبط با آن، موارد زیر جهت اجرا ابلاغ و جایگزین دستورالعمل شماره ۲۰/۲۶۲۶ تاریخ ۱۳۹۷/۸/۲۶ می‌شود.

بر این اساس معاملاتی که تا تاریخ این ابلاغیه منجر به عقد قرارداد شده‌اند، چنانچه شروع به‌کار نکرده‌اند، در صورت امکان در هر مرحله از کار متوقف و در صورت اجتناب‌ناپذیر بودن ادامه کار صرفاً تا پایان قرارداد مربوط ادامه یافته و سایر معاملات و مناقصات مرتبط با موضوع این ابلاغیه حسب دستورالعمل‌های این شیوه‌نامه پیگیری گردند.

منظور از ماشین دوار در این شیوه‌نامه، انواع توربین، کمپرسور، ژنراتور، پمپ، الکتروموتور و موتورهای دیزلی و گازسوز است.

الف) شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت موظف‌اند:

الف-۱- در تعمیرات ماشین‌های دوار، اصل اقتصادی بودن تعمیرات با جایگزینی دستگاه نو به‌خصوص برای دستگاه‌های مدل قدیم که با محدودیت تأمین قطعات مواجه هستند و موارد تحریم‌شده را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت اقتصادی نبودن تعمیر، نسبت به خرید و جایگزینی ماشین نو اقدام کنند.

تبصره: در بررسی جایگزینی ماشین‌های دوار، اصل بر بهینه بودن مصرف انرژی و دسترسی به سوخت/ انرژی الکتریکی است. همچنین به‌منظور تنوع‌بخشی و ایجاد انعطاف‌پذیری عملیاتی، می‌توان ترکیبی از ماشین‌های دوار با نیرو محرکه گازی الکتریکی با لحاظ دیدگاه‌های فنی اقتصادی را انتخاب نمود.

الف-۲- شرکت‌های تابع برای تأمین قطعات مورد نیاز تعمیرات اساسی با لحاظ برآوردهای اقتصادی، سرعت انجام کار و تعهدات پیمانکار پس از انجام تعمیرات (دوره تضمین خدمات)، تأمین قطعات را به پیمانکاران تعمیرات اساسی صاحب صلاحیت واگذار نموده و یا خود در شرایط خاص عملیاتی که در بخش «ب»، سازوکار آن تعیین خواهد گردید در چارچوب قوانین و مقررات تأمین نمایند. تأکید می‌گردد شرکت‌های تابع نباید خود را ملزم به تأمین قطعات نمایند.

الف-۳- مدیریت و برنامه‌ریزی کلیه فعالیت‌های تعمیرات اساسی ماشین‌آلات دوار باید زیر نظر مهندسی و برنامه‌ریزی تعمیرات شرکت‌های اصلی متمرکز شود و از توسعه این فعالیت‌ها در سازمان‌های فرعی هر شرکت اجتناب گردد.

تبصره: کارگاه مرکزی آغاجاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به ظرفیت و توان عملیاتی/ فنی موجود احیا و از ظرفیت‌های آن زیر نظر ستاد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در کنار پیمانکاران تعمیرات اساسی استفاده گردد.

الف-۴- استفاده از خدمات شرکت‌های خارجی و سازنده ماشین‌آلات دوار به‌منظور تعمیر، بازآرایی (Restaging)  یا تغییر در طراحی تنها در صورتی مجاز است که امکان انجام کار در داخل کشور میسر نباشد و این امر منجر به انتقال فناوری گردد.

الف-۵- قطعات پرمصرف مکانیکی برقی ابزار دقیقی و مواد مصرفی جاری مورد استفاده در ماشین‌های دوار برای بهره‌برداری نظیر فیلترهای هوا و روغن که جزو عملیات نگهداشت دستگاه‌ها محسوب می‌شوند، از طریق بودجه جاری شرکت‌ها تأمین گردند.

الف-۶- انجام تعمیرات اساسی از محل اعتبارات جاری و در صورت عدم تکافوی اعتبارات جاری، با ارائه گزارش به هیئت مدیره شرکت‌های اصلی و تأیید و تصویب و با مسئولیت ایشان از محل منابع سرمایه‌ای قابل تأمین خواهد بود.

تبصره: به‌منظور استمرار تولید و جلوگیری از توقف فرآیند تولید، شرکت‌ها در شرایط اضطرار و در چارچوب روابط و مقررات مالی فیمابین مجاز هستند که قطعات مورد نیاز را به اشتراک بگذارند.

الف-۷- در هر یک از بندهای (الف-۵) و (الف -۶) اصل بر عدم انبار نمودن قطعات و تجهیزات ماشین‌های دوار است. چارچوب ملزومات نگهداری قطعات و تجهیزات در بخش «ب» خواهد آمد.

الف-۸- شرکت‌های اصلی و پیمانکاران طرف قراردادهای تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار ملزم هستند تا قطعات و کالاهای مورد نیاز تعمیرات قابل تأمین از داخل کشور را از تولیدکنندگان داخلی به ویژه اقلام مندرج در فهرست واحد دستگاه مرکزی (AVL) خریداری نمایند.

تبصره: در مواردی که هنوز قطعه یا کالای مورد نیاز تعمیرات ماشین‌های دوار امکان ساخت داخلی ندارد، پس از ارائه مستندات مورد نیاز و با تایید و مسئولیت هیئت مدیره شرکت تابعه، خرید خارجی با قید مندرج در بخش «ب» امکان‌پذیر خواهد بود.

الف-۹- در مورد سامانه‌هایی که ماشین‌های دوار در آنها نقش تعیین‌کننده دارند، مانند ایستگاه‌های تقویت فشار گازی ایستگاه‌های تزریق گاز، تلمبه‌خانه‌های نفت، واگذاری کار مطابق مدل‌های برون‌سپاری مانند نگهداری و تعمیرات (M) با بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)، مجاز بوده و شرکت‌ها می‌توانند از این روش‌ها استفاده نمایند.

الف-۱۰- موارد پیش‌بینی‌نشده که در راستای اهداف این شیوه‌نامه بوده و در آن لحاظ نشده است، با ارائه گزارشی به هیئت‌مدیره شرکت‌های اصلی حسب مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.

ب) معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است:

ب- ۱- لازم است فهرست شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت برای انجام خدمات موضوع این شیوه‌نامه که توسط معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری تهیه شده است، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است مرتباً این فهرست را به‌روزرسانی نماید.

ب-۲- معاونت مهندسی سازوکار تأمین قطعات توسط شرکت‌های تابع در شرایط خاص عملیاتی (موضوع بند الف -۲) را مشخص خواهد نمود.

ب-۳- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است چارچوب ضوابط و ملزومات نگهداری قطعات و تجهیزات مندرج در بند (الف -۷) را تدقیق و تعیین نماید.

ب-۴- در خصوص مجوز خرید قطعات و کالاهای ماشین‌های دوار که تاکنون در داخل کشور ساخته نشده‌اند (موضوع مندرج در بند الف -۸)، لازم است به موازات تأمین از خارج از کشور، لیستی از این کالاها و قطعات تهیه و برای تولید آنها در داخل کشور برنامه‌ریزی شود.

ب-۵- اسناد و رویه‌های اجرایی برای پیاده‌سازی این شیوه‌نامه را که مشتمل بر کلیات شرح خدمات، الگوی همسان قرارداد تعمیراتی، فرآیندهای ارجاع کار و فهرست بهای تعمیرات می‌باشد براساس این شیوه‌نامه به‌روزرسانی و جهت اجرا به‌ شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه ابلاغ نماید.

تبصره: ابلاغ اسناد به‌روزرسانی‌شده موضوع این بند با هدف تسهیل و انضباط کار شرکت‌ها صورت می‌گیرد و لذا عدم ابلاغ این اسناد، مانع اجرای این شیوه‌نامه نخواهد بود.

ب-۶- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری در صورت نیاز، مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این شیوه‌نامه را فراهم نموده و مسئولیت پیاده‌سازی این شیوه‌نامه برعهده آن معاونت است.

ب-۷- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری نظارت مستمر بر عملکرد شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه را در رابطه با پیاده‌سازی مفاد این شیوه‌نامه انجام دهد و هر ۶ ماه عملکرد شرکت‌های تابعه را به وزیر گزارش نماید.»

کد خبر 449365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =