به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، محمد شکیبازاد با اشاره به اینکه همواره صدور کارت سوخت خودروهای عمومی و نفتگازسوز در کمترین زمان و با اولویت صادر و تحویل میشود، درباره کارت سوخت خودروهای شخصی نیز گفت: با توجه به مشکلات موجود از همه امکانات استفاده شده و درخواستهایی که تا ابتدای بهمنماه در دفاتر پلیس ثبت شده هماکنون صادر و آماده تحویل است.
وی به مزایای کارت هوشمند سوخت نسبت به دیگر کارتها از جمله کارت بانکی اشاره کرد و گفت: بر اساس معماری پیادهسازیشده، کارت هوشمند سوخت قابل کپی کردن نیست و در صورت قطعی بسترهای ارتباطی بهصورت غیربرخط نیز برای سوختگیری قابلاستفاده است که این یکی دیگر از مزیتهای توزیع هوشمند و بدون وقفه سوخت است.
رئیس امور کارت سامانه هوشمند سوخت درباره انواع درخواست تولید کارت هوشمند سوخت افزود: درخواستهای تولید کارت دو دسته است؛ دسته نخست پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارتهای نوشماره نامیده میشود، اطلاعات وسایط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال میشود.
شکیبازاد افزود: پس از تولید خودرو، پلاکگذاری و صدور برگ سبز، بهصورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودروهای نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارائه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکتگذاری ارسال میشود. در مرحله پاکتگذاری آخرین آدرس مالک استخراج میشود و این نکته حائز اهمیت و توجه مالکان خودرو است که آدرس چاپشده روی پاکت همان آدرس موجود در برگ سبز خودرو است که لازم است هموطنان عزیز آدرس خود را بهروز کنند. بهروز کردن آدرس برگ سبز هم در مراکز پلاکگذاری انجام خواهد شد.
وی تأکید کرد: فرآیند تحویل به این شکل است که بعد از پاکتگذاری کارتها، توزیع و تحویل کارتها توسط شرکت پست انجام میشود. شایان توجه است در زمان تحویل باید در حضور مأمور پست درِ پاکت توسط مالک باز و تطابق مشخصات مندرج روی کارت با مشخصات مالک انجام شود. در صورت وجود مغایرت یا مشکل دیگر کارت به مأمور پست عودت داده میشود که این مورد خیلی کم و نادر است، ضمن اینکه به پست الزام شده که دریافت وجه در زمان تحویل، باید از طریق پوز بانکی انجام و به مالکان خودرو نیز توصیه شده که به مبلغ روی پاکت توجه داشته باشند و صرفاً همان مبلغ را از طریق پوز واریز کنند.
رئیس امور کارت سامانه هوشمند سوخت افزود: دسته دوم، صدور کارت المثنی است که مالکان برای ثبت اطلاعات نیاز به مراجعه به سازمان یا مرکز خاصی ندارند و برای درخواست المثنی نیز باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک و وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس +۱۰) مراجعه کنند و توصیه ما این است که با توجه به محدودیتها در تأمین کارت، پس از مطمئن شدن از مفقود شدن درخواست المثنی ثبت شود.
شکیبازاد تأکید کرد: در مواردی ممکن است کارت سوخت شهروندان در جایگاه جامانده باشد که برای بهبود فرآیند پس از شناسایی اطلاعات، این کارتها توسط کارمندان جایگاه در سامانه جیتیاس (سامانه برخط اعلام خرابی تجهیزات جایگاهها) ثبت و امکان جستوجو در فهرست کارتهای جامانده از طریق آدرس www.scs.niopdc.ir میسر و مدام اطلاعات کارتهای جامانده توسط اپراتور در این سامانه بهروز میشود. در صورت اطمینان از پیدا نشدن کارت سوخت، مالک باید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ که در کل کشور بیش از هزار دفتر پلیس وجود دارد، مدارک هویتی، مدارک ماشین و بیمهنامه را ارائه و در صورتی که مالک نیست باید با وکالتنامه اقدام کند. پس از استعلام و تأیید، کارت قبلی ابطال و سهمیه کارت به کارت جدید منتقل خواهد شد.
وی درباره فرهنگسازی استفاده از کارت سوخت شخصی گفت: با توجه به سیاستگذاریها در هر جایگاهی تعدادی کارت آزاد (اضطراری) قرار دارد تا در مواقع خاص استفاده شود که متأسفانه مصرفکنندگان پس از اتمام سهمیه یارانهای از کارت آزاد استفاده میکنند، در صورتی که اعتبار نرخ دوم در کارتهای هوشمند شخصی نیز وجود دارد. متأسفانه استفاده از کارت آزاد بهمرور زمان مشکلاتی را بهوجود آورده و بهدلیل استفاده زیاد مستعمل و باعث خرابی ترمینالها شده است. در صورتی که رویکرد شرکت برای استفاده از این کارتها تنها برای شرایط خاص و مواقع اضطراری است. پس به دلایل فنی و عملیاتی استفاده از کارت آزاد فقط در شرایط اضطرار است مگر در مواقع خاص و برای اینکه مردم عزیز کشورمان برای سوختگیری با مشکل مواجه نشوند و به هر دلیلی کارت شخصی همراهشان نیست باید از این کارتها استفاده کنند.
رئیس امور کارت سامانه هوشمند سوخت درباره تأثیر استفاده از کارت هوشمند سوخت در صرفهجویی بنزین افزود: با توجه به تفاوت قابلتوجه قیمت بنزین در داخل کشور و کشورهای همسایه، استفاده از کارت شخصی روشی مؤثر برای مدیریت و مهار مصرف فرآورده است و از رواج قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت نیز جلوگیری میکند و اشخاصی که برداشت نامتعارف از اعتبار نرخ دوم دارند، شناسایی میشوند.
شکیبازاد درباره نحوه مراقبت از کارت سوخت تأکید کرد: کارتهای هوشمند سوخت چون دارای تراشه هستند، ممکن است با نگهداری نامناسب از بین بروند و تخریب شوند، پس لازم است با حساسیت خاصی نسبت به نگهداری آنها اقدام شود. برای تولید این کارتها محدودیتهایی وجود دارد و با توجه به زمانبر بودن تولید و هزینهای که برای شرکت و مالک دارد مراقبت بیشتری را میطلبد. درباره عدم در اختیار گذاشتن به شخص دیگر نیز باید بگویم همانطور که پشت کارتهای سوخت درج شده است سهمیه شارژ شده در کارتهای سوخت صرفاً برای استفاده دارنده خودرو در نظر گرفته شده که کسب سود از این سهمیه و فروش آزاد آن از لحاظ قانونی تخلف است.
وی اظهار کرد: ارائه کارت سوخت به افراد سودجو و سوءاستفاده از این کارتها به معضلی تبدیل شده است. برخی افراد کارت سوخت شخصی خود را در اختیار دیگران قرار میدهند که به لحاظ قانونی تخلف است و با توجه به سیستمهای سامانه هوشمند سوخت و دوربینهای مداربسته، امکان رهگیری این تخلف وجود دارد. وقتی از کارت سوخت شخصی سوءاستفاده و سهمیه آن به خودروهای دیگر فروخته میشود در واقع از دو حالت خارج نیست، یا اینکه کارت گم شده و به سرقت رفته است که در این صورت صاحب کارت باید بلافاصله برای ابطال کارت از طریق مراجعه به دفتر پلیس +۱۰ اقدام کند و اگر این کار انجام نشده، در واقع احتمال همکاری با افراد سودجو است، یا اینکه دارنده کارت با اراده کارت خود را در اختیار شخص دیگر قرار داده است که عمل وی تخلف است و طبق قانون تعزیرات حکومتی و دستورعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآوردههای نفتی، با صاحب کارت و فرد سودجو توسط دستگاههای مسئول و قوه قضاییه برخورد میشود.
نظر شما