۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۴
  • کد خبر: 52722
بررسی وضعیت بازار LNG

گروه بین المللی وارد کنندگان LNG در گزارش سال 2004 خود در مورد معاملات LNG اعلام کرد: آخرین شاخص های به دست آمده حاکی از آن است که رشد واردات LNG در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن (2003) کاهش قابل توجهی داشته است، در سال گذشته میلادی (2004) رشد واردات LNG فقط 5 درصد بود که معادل نرخ رشد واردات آن در سال 2002 است.

واردات جهانی LNG در سال گذشته میلادی به 131 میلیون تن رسید که معادل 163 میلیارد و 260 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است، به این ترتیب سهم LNG در معاملات بین المللی گاز 9/21 درصد است، علت این کاهش رشد در یک کلام الجزایر است. در ماه ژانویه سال 2004 نیمی از ظرفیت تاسیسات «Skikda» به خاطر انفجاری که در آن روی داد از بین رفت و بخش های دیگر آن هم در بیشتر ایام سال گذشته از فعالیت بازماند و همین امر باعث کاهش 15 درصد از صادرات الجزایر نسبت به سال 2003 شد و این کشور را در میان کشورهای صادرکننده LNG در جایگاه چهارم قرار داد این در حالی است که الجزایر در سال 2003 در رتبه دوم صادرکنندگان LNG در جهان قرار داشت. میزان صادرات LNG در اندونزی هم کاهش یافته اما نسبت به الجزایر این میزان کاهش قابل توجه نبود، صادرات LNG اندونزی با 6/5 درصد کاهش به 24 میلیون و 800 هزار تن رسید و با وجود این که در مجتمع تاسیسات مایع سازی گاز «Arun» که تقریبا از تاسیسات قدیمی این کشور است و مجتمع تاسیسات جدید «Bontang» مشکلاتی برای تولید LNG ایجاد شد اما این کشور برای یکسال دیگر به عنوان بزرگترین صادرکننده LNG در جهان باقی ماند. قطر با دو برابر کردن میزان فروش LNG خود به بازار تشنه اسپانیا در مقام سوم قرار گرفت و مالزی هم ادعا کرد که در سال گذشته دومین صادرکننده LNG در جهان بود که نمی توان در آن تردید کرد چرا که این کشور خسارت هایی را که در آتش سوزی تاسیسات صادراتی «Tiga» در ماه سپتامبر 2003 اتفاق افتاده بود جبران و بازسازی کرد و فروش های تک محموله ای خود را به آمریکا از سر گرفته است. ژاپن به عنوان دومین وارد کننده LNG در جهان در سال 2004 میزان خرید LNG خود را 3 درصد کم کرد که دلیل اصلی آن کاهش 12 درصدی صادرات این محصول از اندونزی به ژاپن است، اندونزی در سال 2004 معادل 15 میلیون و 700 هزار تن LNG به ژاپن صادر کرده است، راه اندازی چهارمین واحد تولید LNG استرالیا هم در جبران بخشی از کاهش عرضه این محصول در جهان نقش داشت. علت اینکه در سال 2003 میزان واردات LNG به ژاپن 8 درصد افزایش غیرعادی داشت توقف فعالیت برخی از نیروگاه های اتمی در این کشور بود، 3 بازار بزرگ واردات LNG دیگر پس از ژاپن دارای رشد دو رقمی بودند به این ترتیب با وجود آن که سهم ژاپن از واردات این فراورده کاهش یافته و به 43 درصد رسیده است سهم کره جنوبی از واردات LNG افزایش یافت و به 17 درصد رسید و اسپانیا و آمریکا هم هر کدام 10 درصد سهم واردات LNG را به خود اختصاص دادند. ترینیداد و توباگو در مجموع 70 درصد واردات LNG آمریکا را به خود اختصاص داده است و الجزایر نیز سهم 20 درصدی از واردات آمریکا را دارد، فرانسوی ها به خاطر ارزانتر بودن گاز وارداتی از طریق خط لوله واردات LNG را 14 درصد کاهش داده و کمبود خود را بیشتر از طریق واردات گاز از هلند جبران کردند، در سال گذشته میلادی صادرات LNG الجزایر به آمریکا به دو برابر افزایش یافت و به بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن رسید. گروه بین المللی وارد کنندگان LNG اعلام کرد: تمایل برای انجام معاملات تک محموله ای و کوتاه مدت رو به افزایش است، در سال گذشته 85 مورد قرارداد وجود داشت که مدت زمان آن کمتر از 4 سال بود و 14 درصد معاملات جهانی LNG را شامل می شد، این تعداد 45 قرارداد نسبت به سال 2003 بیشتر است، در این سال قراردادهای تک محموله ای و کوتاه مدت LNG معادل 6/11 درصد مجموع معاملات جهانی این محصول را شامل می شد. این گروه همچنین اعلام کرد: 9 قرارداد جدید فروش LNG در سال 2004 میان کشورها منعقد شده است که بر اساس آنها عمان به فرانسه، پرتغال و تایوان- قطر به پرتغال و هند- مالزی به اسپانیا و استرالیا به آمریکا LNG صادر خواهند کرد، هند هم از زمانی که پایانه «Dahej» در ژانویه گشایش یافت به بازارهای جهانی lng پیوست. شمار کشتی های ویژه حمل و نقل LNG در پایان سال 2004 به 173 فروند رسید که میانگین ظرفیت آنها 121 هزار متر مکعب است، 104 فروند کشتی هم یا در حال ساخته شدن هستند یا دستور ساخت آنها صادر شده است که 23 درصد این کشتی ها در سال جاری میلادی (2005) آماده بهره برداری می شود. پیش بینی می شود که در سال جاری میلادی تجارت LNG دوباره افزایش یابد چرا که ظرفیت های صادراتی جدیدی در مصر و نیجریه راه اندازی شده و یا در حال تکمیل است، این در حالی است که در مورد واردات LNG ظرفیت واردات اسپانیا و آمریکا در حال گسترش است و در انگلیس هم پس از 20 سال یک پایانه جدید وارداتی برای LNG گشایش خواهد یافت. منبع: نشریه بازار جهانی نفت.
کد خبر 52722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =