بازدید دوره‌ای مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از مناطق عملیاتی اکتشافی فارس

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از پروژه‌های در حال اقدام استان فارس و وضع پروژه‌ها و شرایط نیروهای اقماری در کمپ‌ها و محل اجرای پروژه‌ها بازدید کرد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، مهدی فکور ضمن بازدید از کمپ ژئوفیزیک در شهرستان لار، پروژه اکتشافی تخته-۱، پروژه جاده دسترسی و آماده‌سازی محل کمپ و چاه اکتشافی جهرم-۱ فارس، از روند پیشرفت عملیات اجرایی و اهم عملیات‌های ساخت جاده و آماده‌سازی محوطه این چاه و کمپ مطلع شد. شایان ذکر است مدت زمان قرارداد چاه اکتشافی تخته-۱ هفت ماه و پیمانکار موظف است در طول این مدت تمام عملیات ساخت جاده دسترسی و آماده‌سازی محل کمپ و محوطه چاه اکتشافی تخته -۱ را انجام و به مدیریت اکتشاف تحویل دهد.

در ادامه مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از مقدار پیشرفت و اجرای پروژه احداث جاده دسترسی و آماده‌سازی محل کمپ و محوطه چاه اکتشافی بیرم-۱ در طرح اکتشافی فارس مطلع شد. مدت قرارداد این پروژه ۱۲ ماه بود که طبق برنامه این پروژه در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ پایان یافت.

فکور در ادامه بازدید دوره‌ای خود از پروژه‌های عملیاتی به شهرستان لار عزیمت و از مقدار پیشرفت چاه اکتشافی دهنو-۱ در طرح اکتشافی فارس دیدن کرد. عملیات احداث جاده دسترسی و آماده‌سازی محل کمپ این پروژه با مدت زمان قرارداد ۱۲ ماهه به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین از چگونگی روند اجرا و پیشرفت عملیات مغناطیس‌سنجی هوایی که برای نخستین‌بار از این فناوری پیشرفته و پیچیده در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بهره‌برداری می‌شود، بازدید کرد. این پروژه به‌وسیله هواپیمای عملیاتی و منحصربه‌فرد در ارتفاع پایین و با شرایط پیچیده فنی انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، پروژه مغناطیس‌سنجی هوابرد جنوب شرق زاگرس در گستره‌ای به وسعت ۸۰ هزار کیلومترمربع و در استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر در حال اجرا است و دلیل استفاده از فناوری مغناطیس‌سنجی هوایی در این پروژه، برداشت اطلاعات و تولید نقشه‌های ژئوفیزیکی پایه و مطالعات اکتشافی است.

فواصل خطوط پرواز ۵۰۰ متر و ارتفاع هواپیما برای داده‌برداری ۳۵۰ متر است و در مجموع ۱۷۵ هزار کیلومتر خط پرواز در محدوده پیمایش این پروژه طراحی شده که هم‌اکنون برداشت داده‌های مغناطیسی در حال اجرا است.

قرارداد این پروژه سال ۱۴۰۰ با  شرکت «مهندسی اکتشاف و استخراج کانی‌های نوین پارس (اسکام)» امضا و پس از نصب تجهیزات و گیرنده‌های مغناطیسی روی هواپیما بال ثابت Y۱۲ که طی فرآیندی پیچیده برای نخستین‌بار از سوی کارشناسان و متخصصان ایرانی انجام شد، عملیات داده‌برداری هوایی با انتقال هواپیما به فرودگاه عسلویه از بلوک جنوب غربی پروژه در سال ۱۴۰۱  آغاز به‌کار کرد.

دلیل استفاده از  هواپیما Y12  توانایی بالای آن در پرواز با ارتفاع پایین است که با نصب دو گیرنده مغناطیس‌سنجی روی بال‌های هواپیما و اتصال این گیرنده‌ها به سامانه ثبت داده‌ها در داخل هواپیما داده‌های مغناطیسی ثبت می‌شوند و تاکنون ۹۹۰۸۵  کیلومتر خط پرواز  معادل ۵۷ درصد از فاز عملیات پروژه در سه بلوک جنوب غرب و شرق و بلوک شمال شرقی تکمیل شده است.

کد خبر 632396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =