به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، در فصل سرد سال بهدلیل رسیدن دمای روغن به نقطه شبنم، قطرههای آب در داخل روغن تشکیل و باعث کف کردن روغن داخل مجموعه هواساز و Oil Separator میشود که میتواندبه کمپرسور آسیب جدی بزند.
این مشکل، در واحد تعمیرات منطقه عملیاتی قشم مطرح و پس از بررسیهای فنی تصمیم گرفته شد در مسیر گردش روغن کمپرسور قطعهای به نام شیر ترموستاتیک (Thermostatic Valve) نصب شود.
بهدلیل وارداتی بودن این قطعه، امکان خرید آن از داخل کشور و حتی شرکت سازنده پکیج کمپرسورها مقدور نبود، از این رو با توجه به بررسیها تصمیم به رفع مشکل به روش مهندسی معکوس (Reverse Engineering) و مشابهسازی نمونه خارجی آن گرفته شد.
در مرحله نخست اندازهگیری، ابعادبرداری و مدلسازی سهبعدی همه قطعههای مجموعه ترموستاتیک ولو با استفاده از نرمافزار کتیا (CATIA) در کارگاه تراشکاری انجام شد و در مرحله دوم با بهرهگیری از مدل نرمافزاری، این قطعهها با امکانات کارگاه تراشکاری منطقه (دستگاه تراش و فرز) ساخته شدند.
سرانجام مجموعه ترموستاتیک ولو بر کمپرسور هواسازان تبریز نصب و آزمایش شد و بررسیهای بعدی نشانگر این بود که همه مشکلهای آن رفع شده است. در مراحل بعدی، با استفاده از مدل نرمافزاری موجود یک مجموعه دیگر ساخته و روی کمپرسور دوم نصب شد.
نظر شما