بهره‌برداری از واحد چهارم هوای شرکت دماوند انرژی عسلویه

واحد چهارم هوای شرکت دماوند انرژی عسلویه با هدف تولید سالانه ۸۱۴ هزار تن انواع گازهای صنعتی و سرمایه‌­گذاری ۸۲ میلیون دلاری با دستور سرپرست ریاست‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، واحد چهارم هوای شرکت دماوند انرژی عسلویه امروز (دوشنبه، چهارم تیر) با هدف تأمین اکسیژن مورد نیاز شرکت‌های متانولی و دیگر شرکت‌های مستقر در فاز دوم مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه و با سرمایه‌­گذاری ۸۲ میلیون دلار با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، و جواد اوجی، وزیر نفت، به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

عملیات اجرایی واحد چهارم هوای شرکت دماوند انرژی عسلویه (Unit 4-ASU II) از اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ با هدف تولید سالانه ۸۱۴ هزار تن انواع گازهای صنعتی شامل اکسیژن فشار بالا و فشار متوسط، نیتروژن و هوای ابزار دقیق و هوای سرویس در زمینی به مساحت ۱.۲ هکتار در منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس - عسلویه در استان بوشهر آغاز شد. این طرح در سال­‌های ابتدایی با  توجه به کمبود منابع مالی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود که پس از تلاش‌های فراوان این طرح با برنامه‌ریزی راهبردی و تغییرات در نحوه تأمین تجهیزات به بهره‌برداری و تولید رسید.

اجرای این طرح فصل نوینی از حمایت تمام‌قد از شرکت­‌های دانش­‌بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی­‌سازی قطعات حساس همسو با منویات مقام معظم رهبری در سال مزین به شعار «رشد تولید و مهار تورم» است.

گام­‌های بلندی در اجرای این طرح ازجمله ساخت قطعات حساس کمپرسورها، پمپ‌ها و... از سوی سازندگان ایرانی با استفاده از روش مهندسی معکوس انجام شد، به‌طوری‌ که نزدیک به ۱۴ میلیون یورو صرفه­‌جویی ارزی در ۱۵ ماه نخست دولت سیزدهم در این طرح محقق شده است.

همه نیازهای آب، برق، بخار و سرویس‌های جانبی این واحد از شرکت دماوند تأمین شده و خوراک این واحد هوای محیط است.

شرکت دماوند انرژی عسلویه افزون بر خلق ثروت و تأمین اکسیژن صنایع پایین­‌دستی خود، نقش مؤثری در بهبود و ارتقای شرایط اقتصادی شهرستان عسلویه و شهرهای اطراف خواهد داشت، به­‌طوری ­‌که این طرح در زمان ساخت برای ۴۵۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای ۷۰ نفر به‌طور مستقیم و تا سه برابر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌­زایی دارد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۳۰درصد، نفت و گاز پارسیان با ۲۵درصد، سرمایه‌گذاری تجاری شستان با ۲۵درصد و سازمان تأمین اجتماعی با ۲۰درصد ترکیب، سهام‌داران این مجتمع هستند.

کد خبر 637852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =