فاز نخست پتروشیمی هنگام به بهره‌برداری رسید

واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام با ظرفیت تولید سالانه ۷۲۵ هزار تن محصول و با سرمایه‌گذاری ۳۲۸ میلیون دلار با دستور سرپرست ریاست‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، فاز نخست پتروشیمی هنگام با سرمایه‌گذاری ۳۲۸ میلیون دلاری امروز (دوشنبه، چهارم تیر) با دستور محمد مخبر، و با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

شرکت پتروشیمی هنگام سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار در فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی تأسیس شد و تا سال ۱۳۹۸ مالکیت حدود ۹۹.۳۱درصد از سهام این شرکت را شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در اختیار داشت که در سال ۱۳۹۸ طی مزایده‌ای این سهام به شرکت پتروشیمی نوری واگذار و در سال ۱۳۹۹ این اقدام عملی شد تا پیشرفت و تأمین مالی این طرح تسریع شود.

قرارداد ئی‌پی‌سی (EPC) طرح پتروشیمی هنگام با شرکت ایرانی طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) است و برای نخستین بار ریفورمر اولیه از سوی این شرکت طراحی و ساخته شده است.

همه کاتالیست‌های موردنیاز از دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی سرو و خوارزمی تأمین و برای تأمین تجهیزات از حداکثر توان شرکت‌های داخلی استفاده شده است. تا جایی که براساس قرارداد EPCC طرح باید ۳۴ میلیون یورو برابر با ۱۱درصد تجهیزات از تجهیزات داخلی استفاده می‌شد که ۸۵ میلیون یورو برابر با ۲۷.۵۰درصد از تجهیزات ساخت داخل استفاده و ساخت داخل ۲.۵ برابر قرارداد اولیه شده است.

دسترسی به آب‌های آزاد و اسکله اختصاصی صادراتی ازجمله مزایای طرح پتروشیمی هنگام است. خوراک مصرفی طرح گاز طبیعی است و گاز سوخت مورد نیاز طرح نیز از پتروشیمی دماوند تأمین خواهد شد.

ظرفیت تولید واحد آمونیاک شرکت پتروشیمی هنگام سالانه ۷۲۵ هزار تن تحت لیسانس هالدور تاپسو دانمارک و ظرفیت تولید اوره آن یک‌میلیون و ۱۵۵ هزار تن تحت لیسانس سایپم ایتالیا و سرمایه‌گذاری کل طرح ۵۳۸ میلیون یوروست.

پتروشیمی هنگام در زمان بهره‌برداری کامل برای ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت که ۵۲درصد از نیروهای جذب‌شده از افراد بومی منطقه خواهند بود.

پتروشیمی نوری با ۹۹.۳۱درصد، شرکت پوپوک اندونزی با ۰.۶۳درصد و شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی با ۰.۰۶درصد، سهام‌داران پتروشیمی هنگام هستند.

کد خبر 637866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =