۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
  • کد خبر: 639315
عقب‌نشینی شرکت نفتی شل از کربن‌زدایی

شرکت بزرگ نفتی شل در راهبرد تازه خود، هدف کاهش ۴۵ درصدی شدت کربن تا سال ۲۰۳۵ را کنار گذاشت.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، شرکت نفتی شل دلیل این موضوع را انتظارات برای تقاضای قوی گاز و نبود اطمینان در گذار انرژی اعلام کرد.

عقب‌نشینی شرکت شل به‌دنبال حرکت مشابه شرکت رقیب بی‌پی (BP) است که سال گذشته میلادی اهداف اقلیمی خود را کاهش داد. بسیاری از دولت‌ها در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی و نگرانی‌های عرضه، اجرای سیاست‌های اقلیمی را کُند کردند و اهداف اقلیمی خود را به تعویق انداختند.

شرکت‌های بزرگ نفتی نیز زیر فشار سرمایه‌گذاران فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند تا روی سودآورترین کسب‌وکارهای خود به‌ویژه پس از کسب سودهای زیاد آنها در سال‌های اخیر و کاهش بازدهی انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز کنند.

تغییرات در اهداف شرکت شل پایه اصلی در اصلاح راهبرد شرکت توسط مدیرعامل وائل ساوان (Sawan Wael) برای تمرکز بر پروژه‌های با حاشیه سود بالاتر، تولید ثابت نفت و رشد تولید گاز طبیعی به‌منظور افزایش بازدهی شرکت است.

شرکت شل با انتشار روزآمد سالانه راهبرد گذار انرژی خود در روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی شدت خالص کربن محصولات انرژی خود را تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ هدف قرار خواهد داد. این شرکت قبلاً کاهش ۲۰ درصدی را هدف قرار داده بود.

محاسبه و هدف‌گذاری انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی براساس شدت و نه به‌صورت مطلق به این معناست که یک شرکت می‌تواند از نظر فنی تولید سوخت فسیلی و انتشار کلی خود را افزایش دهد، در حالی‌ که از سازوکارهای جبران انتشار نظیر بازار کربن استفاده می‌کند، یا انرژی‌های تجدیدپذیر یا سوخت‌های زیستی را به ترکیب محصولات تولیدی خود اضافه می‌کند.

شرکت شل، بزرگ‌ترین تاجر گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) جهان معتقد است استفاده از گاز طبیعی و ال‌ان‌جی به‌ جای سوخت‌های پرکربن در نیروگاه‌ها، نقش مهمی در گذار انرژی خواهد داشت. در عین حال این شرکت انتظار دارد فروش برق آن که شامل برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز می‌شود، کمتر از پیش‌بینی قبلی باشد.

این شرکت همچنین اعلام کرد هدف پیشین خود برای کاهش ۴۵ درصدی شدت کربن تا سال ۲۰۳۵ را کنار می‌گذارد. ساوان گفت: تعیین اهداف کاهش انتشار سال ۲۰۳۵ برای شل «مخاطره‌آمیز» است، زیرا هم‌اکنون نااطمینانی زیادی در مسیر گذار انرژی وجود دارد. در تلاش هستیم شرکت، سازمان و سهامداران خود را بر نقطه‌ای بسیار واضح‌تر که سال ۲۰۳۰ است، متمرکز کنیم.»

شرکت شل همچنین «جاه‌طلبی» جدیدی را برای کاهش انتشار فرآورده‌های نفتی خود مانند بنزین و سوخت جت تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تا ۱۵ تا ۲۰ درصد معرفی کرد.

در واقع این هدف‌گذاری برای انتشار مصرف‌کننده نهایی یا حیطه سوم انتشار (Scope3) است که حدود ۹۵ درصد از انتشار این شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت شل همچنین هدف خود را برای به نصف رساندن انتشار از فعالیت‌های خود، معروف به انتشار حیطه یک و دو تا سال ۲۰۳۰ حفظ کرد و گفت تاکنون بیش از ۶۰ درصد این هدف را محقق کرده است.

اهداف اقلیمی و راهبرد جدید شرکت شل با واکنش منفی حامیان اقلیم مواجه شد. مارک ون بعل، بنیان‌گذار گروه فعال سهامدار This Follow اعلام کرد در مجمع‌ عمومی سالانه آتی شل یک قطعنامه اقلیمی ارائه می‌کند و گفت «با این عقب‌نشینی، شرکت شل روی شکست موافقت‌نامه پاریس شرط‌بندی می‌کند که برای دستیابی به اهداف آن باید انتشار جهانی در این دهه به نصف کاهش یابد».

شرکت شل همچنین در مورد راهبرد اقلیمی خود با چالش‌های حقوقی روبه‌رو است و علیه حکم دادگاه هلندی که به آن دستور داده بود انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را سریع‌تر کاهش دهد، درخواست تجدیدنظر داده است.

به‌عنوان بخشی از راهبرد جدید، شرکت شل کاهش کارکنان در سراسر شرکت از جمله در بخش توسعه فناوری کم‌کربن خود را به‌منظور صرفه‌جویی تا ۳ میلیارد دلار آغاز کرده است، همچنین این شرکت تجارت برق اروپایی خود را واگذار کرده، از پروژه‌های بادی فراساحلی و کم‌کربن خارج شده و تأسیسات خورشیدی خود را در ایالات متحده به فروش رسانده است، همچنین فروش مجتمع عظیم پالایش و پتروشیمی خود در سنگاپور را در دست بررسی دارد. این شرکت همچنین اعلام کرده استقصد دارد یک پالایشگاه در آلمان را تعطیل کند و از عملیات نفتی خشکی نیجریه خارج شود.

شرکت شل در سال ۲۰۲۳ سود خالص ۲۸ میلیارد دلاری را به‌دلیل فروش قوی گاز طبیعی مایع‌شده ال‌ان‌جی و نفت گزارش کرد که ۳۰ درصد کمتر از سود بی‌سابقه سال ۲۰۲۲ است.

کد خبر 639315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =