راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

با حضور مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت نفت فلات قاره، سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا (سپند) با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد برای نخستین بار در سطح شرکت ملی نفت ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علیرضا مهدی‌زاده در آیین راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره ایران، با تشکر از  راه‌اندازی و ایجاد این سامانه گفت: با توجه به حجم کار، تعداد و تنوع بسیار بالای تقاضاهای خرید و گستردگی اقدام‌های تدارکات و امور کالای شرکت نفت فلات قاره ایران که در سطح شرکت ملی نفت بی‌سابقه است، راه‌اندازی این سامانه در پایش، کنترل و ساماندهی تقاضاها بسیار مؤثر است.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، دفترهای این شرکت نیز از این پس به‌صورت تخصصی حجم متوازنی از خرید را انجام می‌دهند که برای شفاف‌سازی و چابک‌سازی فعالیت‌ها و تأمین کالاها در کمترین زمان تأثیر زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در سامانه پیشین امکان پایش و پیگیری تقاضاها ممکن نبود، اما با استفاده از این سامانه می‌توان از این موارد جلوگیری کرد.

مهدی‌زاده ادامه داد: پایش و اولویت‌بندی تقاضاهای خرید به‌وسیله این سامانه نکته بسیار مهمی است زیرا می‌توان تقاضاهای مربوط به کالاهای اساسی شرکت را در اولویت خرید قرار داد و نسبت به تأمین آن در کمترین زمان اقدام کرد.

وی ایجاد زنجیره کامل تقاضا، خرید، تسویه حساب با پیمانکار و... برای تأمین کالاهای مورد نیاز به‌وسیله این سامانه را ضروری دانست و گفت: باید با گزارش‌گیری مستمر، ماهانه، فصلی و سالانه نسبت به عملکرد درست آن اطمینان یافت و از نتایج به‌دست‌آمده در بهبود فرآیند تامین کالا بهره‌برداری کرد، همچنین با پایش مستمر و درست خرید کالا با این سامانه شاهد اثرگذاری آن در تسهیل کارها و فرآیندها خواهیم بود.

در ابتدای این آیین، محمد مساح، مدیر تدارکات و امور کالای شرکت نفت فلات قاره درباره مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور پیاده‌سازی این سامانه گفت: پس از برگزاری چند نشست با همکاران فناوری اطلاعات و ارتباطات و بررسی مشکلات سیستم‌های قدیمی، سرانجام یک شرکت توانمند داخلی برای اجرای این سامانه انتخاب شد.

وی افزود: در این زمینه کارگروهی تشکیل و برای تحلیل فرآیندها بیش از ۴۸ نشست (۱۴۴ ساعت) برگزار و با اجرای دوره‌های آموزشی در ناحیه بوشهر، جزیره کیش و منطقه لاوان به همکاران اطلاع‌رسانی و اطلاعات ۹۶۵ نفر از کاربران جمع‌آوری و برای آنان دسترسی ایجاد شد.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه این سامانه اسفندماه پارسال به‌صورت آزمایشی در سطح منطقه لاوان راه‌اندازی شد، ادامه داد: پس از تهیه فیلم‌های آموزشی همه نقش‌ها و بارگذاری آن در شبکه داخلی شرکت، این سامانه با آغاز سال نو به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.

مساح نبود امکان دریافت گزارش‌های مختلف در سطوح مدیریتی و کارشناسی و پایش و پیگیری تقاضاهای خرید از مبدأ صدور تا تحویل کالا، محدودیت در نظارت و رسیدگی به عملکرد واحدهای زیرمجموعه تدارکات، امکان نداشتن ثبت و مستندسازی الکترونیک سفارش‌ها و قراردادهای خرید، پراکندگی سامانه‌ها و نبود ارتباط و امکان توسعه سامانه‌ها بر اساس نیازهای تازه سازمان را از محدودیت‌های سامانه قدیم امور کالا اعلام کرد.

وی تأکید کرد: سامانه نو مزایای فراوانی دارد که امکان دریافت گزارش‌های متنوع درباره تقاضاهای خرید و سفارش‌های صادرشده در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی، ایجاد زمینه لازم برای متقاضیان کالا در مناطق و مدیران مربوطه به‌منظور پایش تقاضاهای صادره از مبدا تا دریافت کالا و ایجاد امکانات لازم برای سرپرستان واحدهای ستادی و عملیاتی تدارکات و امور کالا برای کنترل عملکرد کارکنان زیرمجموعه از آن جمله است، همچنین فراهم شدن زیرساخت مناسب ایجاد و نگهداری سوابق خرید به‌منظور پاسخگویی سریع به نهادهای نظارتی و تجمیع سامانه‌های تقاضای آنلاین، مکانیزه تدارکات و حمل‌ونقل در یک سامانه از دیگر مزایای آن است.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت نفت فلات قاره اظهار کرد: با استفاده از این سامانه، گزارش‌های مربوط به تعداد تقاضاهای صادره به تفکیک منطقه عملیاتی، سال، سطح معاملات، نوع تقاضا، شرح و گروه کالا بر اساس نوع گزارش درخواستی، همچنین تعداد سفارش‌های صادره، مبلغ و سال سفارش، تعداد اقلام و... قابل دسترسی است و می‌توان داشبوردهای مختلف آماری و اطلاعاتی بر اساس گزارش‌های ترکیبی مورد نیاز مدیران و رؤسا را ایجاد کرد و سامانه را بر اساس نیازهای سازمان و اتصال به دیگر سامانه‌ها توسعه داد.

کد خبر 640102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =