راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: راهکار رفع ناترازی سوخت در کشور، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه سوخت و حمایت از صنایع پالایشی کوچک و احداث پتروپالایشگاه‌هاست.

به گزارش خبرنگار شانا، ناصر عاشوری در نشستی خبری که بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برگزار شد، تصریح کرد: مصرف بیهوده در همه انرژی‌ها ازجمله آب، برق و گاز و... وجود دارد و لازم است که به‌سرعت با اصلاح ساختار و رویه‌ها، از مصرف بی‌رویه انرژی و ایجاد بحران در این بخش جلوگیری شود.

وی بیان کرد: در بحث ناترازی بنزین و گازوئیل دو نوع تفکر وجود دارد: نخست اینکه همچنان افزایش ظرفیت تولید را داشته باشیم و دوم اینکه تولید کنونی را مدیریت و رویه‌ها را اصلاح کنیم تا مصرف مدیریت شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تأکید کرد: با افزایش ظرفیت تولید مخالف نیستم، اما افزایش ظرفیت تولید با شرکت‌های موجود ممکن نیست. تأسیس شرکت‌های بزرگ مادر نیز زمان‌بر است، بنابراین نیاز است با اصلاح ساختار، از مصرف بی‌رویه سوخت در کشور جلوگیری کنیم.

عاشوری افزود: اعتقاد داریم ریشه ناترازی در مصرف است و باید از دنیا الگو بگیریم که مصرف هدفمند باشد و نه رهاشده؛ هدررفت انرژی کشور بسیار زیاد است و همین امروز برخی خودروها در تهران تردد می‌کنند که پیش از انقلاب اسلامی تولید شده‌اند.

وی بیان کرد: به‌گفته کارشناسان، هدررفت بنزین کشور در سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار است که عدد بسیار بزرگی است؛ بنابراین پالایشگاه‌ها باید به‌دنبال تولید پایدار و با کیفیت استاندارد باشند. در سال‌های اخیر نیز مجموعه مدیران عامل کشور نشان دادند که توانستند بنزین یورو ۴ و ۵ تولید کنند، بنابراین هدف و وظیفه ما در صنعت پالایش، تولید سوخت باکیفیت است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و جهانی گفت: خوشبختانه توسعه کیفی در این بخش سبب شد در اردیبهشت امسال، مدیران محیط‌ زیست کشور از کیفیت سوخت پالایشگاهی قدردانی کنند، این در حالی است که در سال‌های گذشته اخطار می‌دادند و جرایم اعمال می‌کردند.

لزوم حمایت و تقویت صنایع پالایشی کوچک

عاشوری افزود: چنانچه دولت بخواهد تولید را افزایش دهد، باید قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت و گاز (با تنفس خوراک دوساله) را اجرایی کند. با توجه به نام‌گذاری سال برای حضور مردم در جهش تولید، می‌توانیم حمایت و تقویت پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های کوچک را در دستور کار قرار دهیم.

وی توجیه اقتصادی، سرمایه کمتر، شناسایی بازارهای هدف تازه با ورود بخش خصوصی، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده، ورود دانش فنی به داخل کشور، تضمین خوراک، رقابت با محصولات مشابه خارجی را از مزایای پتروپالایشی‌های کوچک اعلام کرد و گفت: از آن جمله پالایشگاه قشم است که ظرف دو سال سرمایه آن بازگشت؛ بنابراین دولت باید برای حمایت از این مجتمع‌های پتروپالایشی با ظرفیت‌های تا ۳۰ هزار بشکه در روز حمایت کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تأکید کرد: در شرایطی که ایران تحریم است، به‌لحاظ پدافند غیرعامل نیز بهتر است به‌جای یک پالایشگاه بزرگ، چند پالایشگاه کوچک داشته باشیم.

عاشوری همچنین با اشاره به اختصاص ۴۰درصد از سود سهام پالایشی در صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها به‌منظور اجرای قانون بودجه و حمایت از طرح‌های توسعه‌ای ادامه داد: هزینه‌کرد آن نیز بسته به وضع مالی پالایشگاه‌ها در حال ساخت است.

وی مطالبات پالایشگاه‌ها را بیش از ۲۰۰ همت اعلام کرد و گفت: دراین‌باره پیشنهادهایی ازجمله کسر مطالبه‌ها از بدهی‌های مالیاتی (۵۰ همت) به دولت ارائه شده است که امیدواریم با آن موافقت شود.

امضای چند قرارداد تازه بین شرکت‌های پالایشی و دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه امسال

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت همچنین درباره برنامه‌های این انجمن برای حضور در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: انجمن پالایش نفت امسال هم با مشارکت ۱۲ عضو زیرمجموعه خود، در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت با توان مضاعف حضور پررنگی خواهد داشت.

عاشوری افزود: در طول برگزاری نمایشگاه با مذاکره با شرکت‌های داخلی ازجمله سازندگان و دانش‌بنیان‌ها، تعدادی قرارداد به امضای مدیران عامل شرکت‌های پالایشی می‌رسد.

وی تأکید کرد: تفاهم‌نامه‌های تازه‌ای نیز با بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی به امضا خواهیم رساند. همچنین، سه kasj تخصصی کارشناسی با عنوان‌های «برنامه‌ریزی برای تولید باکیفیت و جهش تولید»، «تأثیر کاهش منابع مالی در تکمیل پروژه‌ها و استمرار تولید» و «موضوع تهدید کاهش نیروهای انسانی متخصص و فنی» در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، خروج نیروی انسانی قابل توجه در صنایع پالایشی را یکی از چالش‌های این صنعت دانست و یادآور شد: متأسفانه خروج نیرو از متخصصان به تکنdسین‌ها و نیروهای فنی سرایت کرده است.

کد خبر 640882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =