رشد استفاده از خودروهای برقی تقاضای بنزین را کاهش می‌دهد

تحلیلگران از کاهش تقاضای جهانی بنزین در سال جاری میلادی به‌دلیل رشد استفاده از خودرورهای برقی در چین و ایالات متحده خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران اعلام کردند به‌دلیل استفاده از خودروهای برقی در چین و ایالات متحده و بازگشت مصرف به شرایط عادی در پی رشد سال گذشته میلادی پس از شیوع بیماری کرونا، رشد تقاضای جهانی بنزین در سال ۲۰۲۴ میلادی ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و سود حاشیه‌ای پالایشگاه‌ها هم در نیمه دوم سال پایین می‌آید.

به گفته شرکت مشاوره وودمکنزی، تقاضای روزانه بنزین در سال ۲۰۲۴ با ثبت کمترین مقدار رشد از سال ۲۰۲۰ تاکنون با افزایش ۳۴۰ هزار بشکه به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد که نسبت به رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه این فرآورده نفتی در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است.

سوشانت گوپتا، تحلیلگر موسسه وودمک گفت: نفوذ وسایل نقلیه برقی در ایالات متحده و چین در حال افزایش است.

تقاضای بنزین چین در سال جاری میلادی تنها ۱۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد که دلیل آن افزایش خرید خودروهای برقی است.

موکش ساهدف، تحلیلگر، هم گفت شرکت مشاوره ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی بنزین در سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که حدود ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به رشد حدود ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه بنزین در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند چین که زمانی محرک تقاضای بنزین در جهان به‌شمار می‌رفت، بیش از نیمی از کل فروش خودروهای برقی را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص می‌دهد.

پیش‌بینی‌های بازوی تحقیقاتی شرکت ملی نفت چین هم نشان می‌دهد مصرف بنزین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان در سال جاری میلادی با حدود ۱.۳ درصد یا حدود ۲ میلیون تن افزایش به ۱۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن (۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز) برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد می‌کند از آنجایی که کاهش قیمت‌ها سبب افزایش تقاضا می‌شود، سهم خودروهای برقی فروخته‌شده در ۲۰۲۴ در چین به ۴۵درصد، در اروپا به حدود ۲۵ درصد و در ایالات متحده به بیش از ۱۱ درصد می‌رسد.

در مقایسه با این مناطق، رونق فروش خودرو، رشد بالای اقتصادی و ضریب نفوذ کم خودروهای برقی سبب افزایش تقاضای بنزین در هند و اندونزی شده است.

برآوردهای دولت هند نشان داد مصرف بنزین این کشور در سال منتهی به مارس ۲۰۲۵ به حد نصاب ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن (۹۰۸ هزار بشکه در روز) می‌رسد که از ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بنزین مصرف‌شده در سال منتهی به مارس ۲۰۲۴ حدود ۵ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 640940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =