کاهش ۴۳ درصدی کربن تا افق ۲۰۳۰

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت تأکید کرد که بر اساس توافق نهایی کاپ ۲۸، انتشار کربن تا افق ۲۰۳۰ باید ۴۳ درصد کاهش یابد، از این رو برای جلوگیری از محدودیت‌ها باید افق‌های پیش رو را رصد و برای دستیابی به فناوری‌های نو از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بهره گیریم.

به گزارش خبرنگار شانا، هاجر فرشیدی بعدازظهر امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت) در دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران در نشست «کربن‌زدایی از نفت و گاز؛ چالش‌ها، الزام‌ها و راهکارها» گفت: در سال‌های اخیر، توجه به موضوع تغییر اقلیم افزایش یافته و روی موضوع کاهش انتشار کربن مطابق توصیه‌ها و الزام‌های پروتکل‌ها در معاهده‌های بین‌المللی بیش از گذشته تأکید شده است و در صورت نبود چاره اندیشی، با اهرم این کنوانسیون ها، در سال‌های آینده تولید و صادرات نفت و گاز کشور محدود خواهد شد.

وی افزود: بر اساس توافق نهایی کاپ ۲۸ (نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد)، انتشار کربن تا افق ۲۰۳۰ باید ۴۳ درصد کاهش یابد از این رو برای جلوگیری از محدودیت‌ها باید افق‌های پیش رو را رصد و برای دستیابی به فناوری‌های نو مورد نیاز مدیریت کربن از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور استفاده کنیم.

به گفته مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت، دانشگاه‌های کشور باید با نیازهای فناورانه صنعت نفت آشنا شوند تا ضمن هدایت پژوهش‌ها به سمت نیاز صنعت فرصت‌ها برای همکاری و توسعه فناوری فراهم شود.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت ضمن اشاره به ادبیات نگران‌کننده به‌کار رفته در توافق نهایی «کاپ ۲۸» درباره ضرورت گذار از سوخت‌های فسیلی تصریح کرد: اهداف این توافق‌نامه بلندپروازانه است و با نیازها و محدودیت‌های کشورهای درحال توسعه و فقیر تناسبی ندارد.

وی ضمن تأکید بر مسئولیت تاریخی کشورهای توسعه‌یافته در انتشار کربن و انتقاد از تقسیم مشابه و غیرعادلانه تکالیف کاهش کربن میان همه کشورها گفت: با توجه به دستیابی کشورهای توسعه‌یافته به فناوری‌های کاهش کربن و سوخت‌های جایگزین و نبود دسترسی و توان مالی دیگر کشورها برای استفاده از این فناوری‌ها، اهداف و الزام‌های سختگیرانه کاهش کربن منطقی نیست و به‌نظر می‌رسد این استانداردها و پروتکل‌ها به‌عنوان ابزار استعمار نوین استفاده شود.

فرشیدی اظهار کرد: برای کم‌رنگ کردن آثار این موضوع لازم است به فناوری‌های حذف کربن و جذب و ذخیره کربن دسترسی داشته باشیم تا فشار فناورانه‌ای را که در سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ میلادی وارد می‌شود برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم.

شرکت ملی نفتکش ایران در این باره به‌دلیل فعالیت در آب‌های بین‌المللی، زودتر از دیگر بخش‌های صنعت نفت با چالش‌های ناشی از پروتکل‌های محیط زیستی روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین به‌درستی بر این موضوع تمرکز کرده و برای گذر از این چالش و رفع نیاز فناورانه طی سال‌های آینده، جامعه دانشگاهی را به کمک طلبیده است.

نشست «کربن‌زدایی از نفت و گاز؛ چالش‌ها، الزام‌ها و راهکارها» بعدازظهر پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت) در دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به همت اداره کل پژوهش و با مشارکت اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت و حضور شماری از کارکنان شرکت ملی نفتکش ایران و دو تن از استادان دانشگاه شریف و خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.

کد خبر 641260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =