ایران به فناوری ساخت دستگاه شبیه‌ساز تزریق اسید در لایه‌های شکافی دست یافت

متخصصان ایرانی موفق شدند با ساخت دستگاه شبیه‌ساز تزریق اسید در فرایند لایه‌های شکافی دست یافته و پنجمین کشور سازنده بعد از آمریکا، فرانسه، چین و برزیل شد.

محمدرضا اکبری، مجری پروژه طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز تزریق اسید در فرایندهای لایه شکافی، در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به خبرنگار شانا گفت: برآوردهای مالی انجام‌شده حاکی از آن است که هزینه ساخت این دستگاه بدون احتساب هزینه‌های انتقال آن به کشور و شرایط تحریم حدود ۶۰درصد مشابه خارجی خواهد بود.

وی تصریح کرد: با نوآوری انجام‌شده در طراحی دستگاه، امکان شبیه‌سازی فرایند تزریق اسید برای زوایای مختلف شکاف نیز در دستگاه طراحی‌شده ایجاد شده است که از این منظر می‌توان گفت نمونه ساخته‌شده منحصربه‌فرد است و مشابه خارجی ندارد و درعمل می‌توان فرایند تزریق اسید را در چاه‌های نفت و گاز، مشابه شرایط میدان برای زوایای مختلف شکاف شبیه‌سازی کرد.

مجری پروژه طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز تزریق اسید در فرایندهای لایه شکافی تصریح کرد: قرارداد ساخت این تجهیز در مهر ۱۴۰۲ امضا شده بود و قرار بود در مدت یک سال این تجهیز طراحی و ساخته شود که ما موفق شدیم در مدت هشت‌ ماه آن را بسازیم.

اکبری با بیان اینکه برای نخستین بار است که ایران موفق به ساخت و طراحی چنین دستگاهی شده است، گفت: دستگاه‌های شبیه‌ساز تزریق اسید در فرایندهای لایه شکافی به طور معمول افقی هستند، اما دستگاهی که هم‌اکنون شبیه‌سازی شده است، متناسب با میدان می‌تواند زوایای مختلف شبیه‌سازی را انجام دهد.

وی گفت: این دستگاه با همکاری شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و دانشگاه امیرکبیر و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت ملی نفت ایران ساخته شده است.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «صنعت نفت، جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» از روز چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت‌) به‌مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در این رویداد بزرگ نفتی در بخش‌های مختلف ازجمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت حضور دارند.

کد خبر 641348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =