بهره‌گیری از فناوری‌های نو هسته‌ای در پالایشگاه نفت آبادان

نمایندگان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی با حضور در شرکت پالایش نفت آبادان، مجهزشدن پالایشگاه آبادان به تجهیزاتی بر پایه فناوری اتمی را بررسی کردند.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت پالایش نفت آبادان، حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان، در نشستی که به‌منظور بررسی‌ زمینه و نحوه همکاری سازمان انرژی اتمی و شرکت پالایش نفت آبادان برگزار شد، به خدمات دولت سیزدهم و در رأس آن شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله رئیسی با اخلاص و پشتکار به مردم خدمت کرد و این درسی برای آینده همه ماست.

وی به جایگاه ویژه پالایشگاه آبادان در ۲ سال اخیر ازجمله ملقب‌شدن به ناجی کشور از ناترازی انرژی ازسوی مقام معظم رهبری و وزیر نفت نیز پرداخت و افزود: این پیشتازی در مقابل دستاوردهای انرژی هسته‌ای همچنان راه بسیار دارد؛ باوجوداین شرکت پالایش نفت آبادان افتخار دارد به‌عنوان نخستین شرکت پالایشی برای بهره‌گیری از فناوری پیشرفته هسته‌ای کشور پیش‌قدم شده و دیدارهای دوطرفه میان مدیران و رؤسای این شرکت و سازمان انرژی اتمی حاکی از وجود زمینه‌های مناسب همکاری است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان با بیان اینکه گروه اعزامی نخستین گروه از سوی سازمان انرژی اتمی است که قرار است پیش‌نیازهای عملیاتی‌شدن این هدف در پالایشگاه آبادان را ارزیابی کند و این پالایشگاه قرار است میزبان دیگر گروه‌ها از سوی این سازمان نیز باشد، ابراز امیدواری کرد این دیدار ۲روزه زمینه امضای قرارداد آغاز عملیات در کوتاه‌ترین زمان را فراهم سازد.

مهدی فضائلی، مشاور معاون سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست از تنظیم سند راهبردی صنعت هسته‌ای به‌عنوان اقدامی شاخص از سوی دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: سند راهبردی صنعت هسته‌ای در صنعت نفت برای افقی ۲۰ساله تنظیم و توسط آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد تا فعالیت گسترده دانش هسته‌ای در صنعت و زندگی مردم نمود یابد.

وی با اشاره به اینکه به‌منظور تدوین این سند باید ۱۲ جفت سامانه پرتودهی در کشور راه‌اندازی شود که نخستین آن در اهواز نصب شد، افزود: این سامانه در ۶ ماه بومی‌سازی و بر ظرفیت آن افزوده شد. درباره فعالیت دانش هسته‌ای در صنعت نیز قرار است دانش آن که از سال ۱۹۶۰ در جهان عملیاتی شده است، به روش مهندسی معکوس در ایران نیز استفاده شود.

به‌گفته مشاور معاون سازمان انرژی اتمی در پالایشگاه آبادان به‌عنوان نخستین شرکت پالایشی که آمادگی خود را برای بهره‌گیری از توان اتمی کشور اعلام کرده است، این علم برای ارتقای ایمنی تأسیسات نفتی با استفاده از سیم و کابل‌های بهبودیافته و مقاوم نسبت به حرارت، تبدیل فرایندهای نفتی با استفاده از پرتودهی و ارتقای کیفیت فرآورده‌ها با فرایندهایی همچون سولفورزدایی پیاده‌سازی خواهد شد و این سفر با هدف مطرح‌کردن موارد کارشناسی و آشناسازی با این فناوری انجام‌گرفته است.

سفر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی به آبادان و حضور این هیئت در پالایشگاه آبادان و متعاقب آن حضور مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در سازمان انرژی اتمی کشور، مقدمه همکاری‌هایی را فراهم کرد که می‌تواند گامی بلند به‌منظور جهانی‌شدن صنعت پالایشی کشور با استفاده از دانش اتمی باشد.

برپایه این گزارش، شناسایی نیازمندی‌های پالایشگاه آبادان به تجهیزاتی نو برپایه استفاده از انرژی اتمی و معرفی و آگاهی‌بخشی درباره آخرین تجهیزات هسته‌ای ساخته‌شده کاربردی در صنعت نفت، محورهای این نشست بود. نصب شتاب‌دهنده‌های الکترونیک و تشریح روند انجام کار توسط این فرایندها، تأکید بر امن‌بودن این فناوری و جایگزینی روش‌های تبدیل نفت سنگین به سبک بدون کاتالیست، از دیگر موارد مطرح‌شده در این نشست بود.

کد خبر 642532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =